Marknadsledaren tar allt

Av Pontus Herin, Redeye Erfarenheten säger att programvarubolag måste bli marknadsledare för att bli framgångsrika på sikt. Det här gäller inte minst börsens programvarubolag med inriktning på data- och telekomsektorn.

Den tuffa konjunkturen inom telekomsektorn har drabbat börsens programvarubolag som är inriktade på telekomkunder. De största här är Enea, Teligent och Telelogic, tre bolag som på många sätt skiljer sig åt. De gemensamma nämnarna är ändå fler än att de är inriktade på kunder inom data- och telekomsektorn, varför en jämförelse mellan bolagen är relevant. Framför allt delar de den utmaning som alla programvarubolag står inför, nämligen att nå en kritisk massa och på sikt bli marknadsledare.

Det finns extrema stordriftsfördelar i programvaruindustrin där utmaningen är att täcka fasta utvecklingskostnader. Historiskt sett har det visat sig att det bara är ett fåtal bolag inom varje segment av programvarubranschen som blir lönsamt på sikt, i flera fall bara marknadsledaren. Att vara marknadsledare är bland annat viktigt för att leverantörens långsiktiga trovärdighet är viktigare inom programvaruindustrin än i någon annan bransch. För utmanarna står hoppet till att bli uppköpta. En förutsättning då är att produkten ligger i framkant av utvecklingen. Förvärv inom programvaruindustrin sker nämligen i första hand för att köparen vill komma åt en viss produkt eller en teknologi, snarare än att köpa en kundstock.

Ett lämpligt angreppssätt för att bedöma Enea, Teligent och Telelogic är att analysera bolagens möjligheter att bli en av marknadsledarna inom sin nisch.

Enea Enea är till tre fjärdedelar ett nordiskt konsultbolag men bolagets programvarudel, OSE, är ändå central för en bedömning av aktien. OSE har cirka 20 procent av sin nisch av programvarumarknaden medan värste konkurrenten, amerikanska Wind River, har ungefär dubbelt så stor marknadsandel. Enea hävdar att bolaget vinner marknadsandelar. Det går dock för långsamt och tiden för OSE rinner ut i kampen mot det finansiellt starkare Wind River. Eneas hopp är att OSE kan komma att köpas upp eller ingå i en strukturaffär. Förutsättningarna för det är relativt goda då OSE är en slagkraftig produkt. Ledningen verkar dock ointresserad av någon försäljning av programvarudelen. Först när det ändras finns det någon anledning att köpa Enea-aktien.

Teligent Teligent säljer sina program mot framför allt europeiska operatörer. Bolagets marknad är fragmenterad och Teligent är större än de fristående konkurrenterna. Teligent slåss dock samtidigt mot några av de traditionella telekomleverantörerna som Alcatel och Ericsson samt IT-konsulter som Cap Gemini och Sema Group. Den här tuffa konkurrensen har tvingat Teligent att satsa på att locka kunder bland mindre och nystartade operatörer. Det mest spännande med bolaget är en satsning på den amerikanska marknaden som slagit väl ut, främst tack vare ett samarbete med Ericsson. Teligent kan få det svårt i den tuffa konkurrensen men är en potentiell uppköpskandidat.

Telelogic Telelogic är marknadsledare inom två av tre områden som bolaget satsar på. Inom det tredje området är bolaget nummer tre på marknaden. Huvudkonkurrent är amerikanska Rational, ett bolag som är betydligt större än Telelogic men samtidigt bredare och verksamt inom fler nischer. Det mesta pekar på att den underliggande tillväxten för Telelogics typ av program kommer att vara fortsatt stark. Som marknadsledare har Telelogic då ett bra läge att nå lönsamhet och växa snabbt. Men det finns samtidigt en osäkerhet kring den allmänna konjunkturen för investeringar inom data- och telekomsektorn som drabbar bolaget. Det finns en överhängande risk att bolaget tvingas tumma på sin prognos om en tillväxt det andra halvåret i år vilket kommer att hålla tillbaka aktiekursen.

Telelogic är det av de tre bolagen som är närmast att kunna utnyttja en position som stark marknadsledare. Det talar för bolaget på sikt och är det av de tre som vi är mest positiva till. Men tipset blir ändå att vänta i ett halvår med att köpa aktien.

Börsvärde Kursutv. Omsättning Tillväxt Res f. Skatt p/s-tal ett år 2001 2001 2001 2001 2002** Telelogic 1850,0 -49% 1495,0 70,0% -2124* 1,2 1,3 Enea Data 890,0 -60% 877,5 1,0% -231 1,0 1,0 Teligent 550,0 -35% 309,9 22,0% -31 1,8 1,4 *Inklusive engångsnedskrivning av goodwill på 1740 miljoner kronor **Baserat på Redeyes prognoser

Erik Aronsson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.