Marknad på krogen

Mingla, byta visitkort och göra affärer på krogen. Det är det senaste sättet att matcha samman investeringssugna riskkapitalister med kreativa entreprenörer.

Drygt 300 personer trängs under kristallkronorna på Berns Salonger i Stockholm den första tisdagen varje månad sedan i höstas. Penningstinna människor försedda med en röd prick minglar med idérika entreprenörer utrustade med en grön prick, en och annan gulpricksekiperad allmänt intresserad person. De tar en sponsrad öl och lyssnar på föredrag. Detta är First Tuesday, ett nätverksbyggande på krogen med målet att knyta samman idéer, entreprenörer och kapitalet.

Luften är fylld av sorl och bubblande entusiasm. I ett hörn står en white-board för meddelanden och kontakter: “Webbsidamakare sökes…”

“Det här är ett bra sätt att få snabba kontakter. Nu går tåget och det gäller att hoppa på”, säger en av entreprenörerna. Han håller på att starta en hälsoportal för naturläkemedel, och är på jakt efter finansiärer.

“Här finns också en del gamla Ericssonanställda som funderar på att göra något eget”, säger Bo Lindblad, en av eldsjälarna bakom svenska First Tuesday, till vardags på internetinvestmentbanken epo.com.

First Tuesday startade hösten 1998 i London. Amerikanskan Julie Meyers, då anställd på riskkapitalbolaget New Media Investors, hade samlat en grupp människor på en bar i London. Det var riskkapitalister på jakt efter nya projekt och några entreprenörer i behov av pengar för att finansiera sin affärsidé. Mötet var lyckat och Julie Meyers ordnade en ny träff, den gången i en designbutik, och sedan ännu ett möte…

Exportsuccé

Idag, knappt ett och ett halvt år senare, finns First Tuesday i omkring 40 städer på fem kontinenter med målet att vara på plats i 200 städer i slutet av året. Träffarna har inte bara blivit fler utan också mer nischade. Grundidén har utvecklats till Second Tuesday och Third Tuesday där inriktningen på träffarna delvis har förändrats.

First Tuesday-träffarna finansieras genom sponsring. Ett företag kan betala lokalhyran, ett annat kan stå för första ölen etc. Vid det senaste tisdagsmötet på Berns i Stockholm stod Exportrådet för en del av arrangemanget. I Storbritannien finns investmentbanken Morgan Stanley samt datorjättarna Sun och Oracle bland huvudsponsorerna.

Pengar råder det ingen brist på. Enligt Förvärv och Fusioner förlag kommer de väntade riskkapitalinvesteringarna att uppgå till 100 miljarder kronor de närmaste åren enbart i Sverige. Satsningarna inom internet växer rekordsnabbt och står för drygt 11 procent av riskkapitalinvesteringarna i Västeuropa, enligt Thomson Financial Services.

“Man frågar sig varifrån alla dessa pengar kommer”, säger Julie Meyers.

Det blir affärer

De informella mötena fungerar: de genererar affärer. Flera hundra start-up-bolag har hittat finansiärer via First Tuesday, enligt Julie Meyers på londonnätverket. En del av projekten sugs upp av riskkapitalfonden New Media Spark. Den ägs till stor del av affärsänglarna New Media Investors, bolaget ur vilket First Tuesday en gång växte fram för att sedan knoppas av.

Det är skillnad på hur First Tuesday är organiserat i Storbritannien jämfört med övriga länder. I Storbritannien ägs First Tuesday av grundarna och ytterligare en handfull personer. Bolaget håller på att söka nytt kapital och funderar på att göra en nyemission. I de andra länder är organisationsformen mera luddig. De som arrangerar tisdagsträffarna i Sverige gör det ideellt. Men formerna håller på att ses över när det gäller hur samarbetsavtal ska se ut, sponsorskap etc.

Svenska First Tuesday startade i septemder förra året, och arrangörerna planerar redan att expandera den stockholmsbaserade verksamheten till bland annat Skåne.

“Kapitalet finns i tre kvarter kring Stureplan (i Stockholm), men idéer finns bakom varenda buske”, säger Bo Lindblad. Han pekar ut Öresundsregionen med Malmö och Lund, Karlskrona-Ronneby, Linköping och Umeå som särskilt intressanta områden.

Hans medarrangör Magnus Wingstedt påpekar att Sverige är minst tio gånger större som webnation än geografisk nation, och att det krävs att den gamla industrin vaknar för e-fenomenet, för att vi ska kunna behålla och stärka vår framskjutna position.

Fler IT-klubbar

Att bygga nätverk är ingen ny företeelse. Klubbar som Rotary har funnits i nästan hundra år, men som en mera sluten krets än det vidöppna First Tuesday.

Tisdagsklubben är inte heller den enda mötesplatsen för kapital och färska idéer. Andra mötesplatser för riskkapitalister, människor med idéer och andra är IT Entrepreneurs and Venture Capital Club.

Nätverkstänkandet rimmar väl med den nya svenska entreprenörskulturen (se föregående artikel). Men svenskarna skulle kunna bli bättre på att mingla, enligt First Tuesday-arrangörerna. Det är den mentaliteten i Silicon Valley som arrangörerna bakom First Tuesday vill överföra till Stockholm. Den kännetecknas av ett oavbrutet kontaktskapande, i vardagen, tvärs över den egna organisationen och mellan organisationer. För First Tuesday finns symptomatiskt nog inte i Silicon Valley; det behövs inte. Och tisdagsklubben i Sverige ska inte heller bli något självändamål.

“Den dag First Tuesday är överflödigt och inte längre behövs, så har vi lyckats”, säger Bo Lindblad.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase