Marginalen visar vägen
Utköpsbolaget Altors vd Harald Mix ser hög bruttomarginal i förhållande till rörelsemarginal som en potentiell värdeindikator. Det framgick i en Dagens Industri-intervju.
Mix har en poäng. Att agera smart med varor och tjänster mot kund, men sedan bränna resurser i övriga delar av affären eller på koncernen är ett recept på att bli ratad av investerare. I en hel del fall är det nödvändigt av konkurrensskäl. I andra är det ytterligare volymtillväxt som krävs för att svara mot en stor centralorganisation. Och på sina ställen rör det sig om att kärnverksamheten subventionerar en alltför dyr koncernapparat, eller sidoprojekt som inte levererat än.
I tabellurvalet har vi sållat fram börsbolagen där skillnaden är störst mellan de senaste tre årens bruttomarginal och rörelsemarginal. Bland storbolagen rankas stålbolaget SSAB högt på kvoten bruttomarginal/rörelsemarginal av den enkla anledningen att rörelsemarginalen är väldigt nära noll. Sett till differens i procentenheter är storbolagen som kvalar in i stället Oriflame, Fingerprint Cards, Holmen och, i viss mån, Electrolux.
För den som vill gå ned i bolagsstorlek och försöka förutspå framtidens vinstexplosioner är det teknik, speloperatörer och handeln som gäller. Exemplen inkluderar Precise Biometrics, Tobii och GS Sweden, Cherry, Leovegas och Mr Green samt Kappahl och Swedol.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.