Marginalen visar vägen

Affärsvärlden spanar efter uppdämd vinstpotential via bruttomarginaler. Kandidaterna inkluderar teknikbolag, speloperatörer och en del bolag i handeln.

Utköpsbolaget Altors vd Harald Mix ser hög bruttomarginal i förhållande till rörelsemarginal som en potentiell värdeindikator. Det framgick i en Dagens Industri-intervju.

Mix har en poäng. Att agera smart med varor och tjänster mot kund, men sedan bränna resurser i övriga delar av affären eller på koncernen är ett recept på att bli ratad av investerare. I en hel del fall är det nödvändigt av konkurrensskäl. I andra är det ytterligare volymtillväxt som krävs för att svara mot en stor centralorganisation. Och på sina ställen rör det sig om att kärnverksamheten subventionerar en alltför dyr koncernapparat, eller sidoprojekt som inte levererat än.

I tabellurvalet har vi sållat fram börsbolagen där skillnaden är störst mellan de senaste tre årens bruttomarginal och rörelsemarginal. Bland stor­bolagen rankas stålbolaget SSAB högt på kvoten bruttomarginal/rörelsemarginal av den enkla anledningen att rörelsemarginalen är väldigt nära noll. Sett till differens i procentenheter är storbolagen som kvalar in i stället Oriflame, Fingerprint Cards, Holmen och, i viss mån, Electrolux.

För den som vill gå ned i bolagsstorlek och försöka förutspå framtidens vinstexplosioner är det teknik, speloperatörer och handeln som gäller. Exemplen inkluderar Precise Biometrics, Tobii och GS Sweden, Cherry, Leovegas och Mr Green samt Kappahl och Swedol.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF