Månssons mönster

Svenska direktörer vill gärna göra en Månsson - hoppa av och bli internetentreprenörer.

Fabian Månsson blev trendigaste direktören i stan när han lämnade H&M till förmån för Spray. Att hoppa av ett traditionellt ledarjobb och bli internetentreprenör står nämligen högt på toppchefernas önskelistor.Trenden med traditionella direktörer som går över till den så kallade nya ekonomin har blivit tydlig först nu, trots att postgeneralen Ulf Dahlsten gjorde en liknande manöver redan förra året när han gick till Icon.

Ett annat exempel som passerade relativt obemärkt i Sverige var när mångmiljardföretaget Andersen Consultings chef George Shaheen hoppade av i höstas efter 30 år i företaget, för att i stället bli virtuell specerihandlare genom VD-posten på nystartade nätbutiken Webvan.

Men räkna med att fler kommer att följa deras exempel den närmaste tiden. Enligt rekryteringskonsulter som Affärsvärlden talat med har tongångarna bland svenska toppchefer blivit helt annorlunda bara det senaste halvåret. För några år sedan kunde det vara närmast självmord för en rekryteringskonsult att erbjuda en toppchef ett jobb för en liten, okänd firma. Men nu lämnar direktörerna dörren diskret på glänt. Huvudsaken är att det handlar om internet.

Lyssnar alltid

“Vi möter intresse på väldigt hög nivå om det gäller VD- eller styrelseuppdrag inom internetsektorn. Då lyssnar de alltid”, säger Ulf Assarsson, rekryteringskonsult på Amrop.

Bakom trenden finns flera faktorer. En är möjligheten att tjäna pengar. En annan är att tillgången på riskkapital gör att det helt enkelt är enklare att bygga upp verksamheter nu än det var för tio år sedan. Men Anders Cedermark, rekryteringskonsult på Alumni, tror också att det finns en särskild svensk entreprenörsanda:

“Det finns ett slags ’entreprenöriell urkraft‘ i Sverige, som tryckts ned under stora delar av 1900-talet, men som nu är tillbaka. De bästa ledarna attraheras av den andan, att få vara med och bygga något i liten skala som kan bli stort. Jag ser det här som en tecken på en transferering av topptalangerna till den nya ekonomin.”

Anders Gullikssen på Korn/Ferry påpekar att trenden med avhopp till egna verksamheter funnits länge. “Det har med personlighet att göra. Vissa passar bättre i en entreprenörsmiljö”. Däremot delar han uppfattningen att trenden blivit starkare. “Jag tror vi får se fler avhopp. Det finns så mycket riskkapital nu, möjligheterna att starta verksamheter är helt enkelt stora”.

Vill uppvaktas

Direktörerna är alltså villiga att låta sig uppvaktas. Men har internetbranschen drabbats av motsvarande attraktion till direktörer? Inte riktigt. Flera rekryterare har märkt att tillväxtföretag kan vara måttligt entusiastiska inför tanken på att rekrytera en gammal industrimagnat.

“Visserligen behövs det verkligen mogna, erfarna och uthålliga ledare i internetbranschen. Men det duger inte med vem som helst. För att passa i den nya ekonomin kan man inte vara maktmänniska, man måste vara flexibel och prestigelös”, säger Anders Cedermark.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase