Många paradnummer på Bukowskis
Visningarna pågår fram till 21 april och några dagar senare drar budgivningen igång. Auktionen presenteras som den största på den svenska marknaden, både till värde och omfång, och totalt sett ska nästan 1 400 objekt ropas ut för sammanlagt 37 Mkr.
Med ett rekordstarkt 2001 i ryggen, där inte minst Bukowskis auktioner stått emot allt vad börsras och frånvaro av nyrika IT-baroner hette, är förväntningarna högt ställda.
”Man kan se en auktion som en fotbollsmatch”, säger VD Carl-Gustaf Petersén. ”Första halvlek handlar om intag och att få utställningen på plats, och den har gått bra. Nu går vi in i den andra som handlar om att själva auktionen och försäljningen.”
”Jag tror på ett bra resultat, säger han. ”Vi har många paradnummer, en pragmatisk målsättning är att vi når en försäljning på 40 Mkr.”
Att det allmänna ekonomiska läget ser något mer stabilt än vid höstauktionerna, är ett positivt tecken, säger han, liksom det faktum att aktiemarknaden dock fortfarande är skakig.
”En skakig börs kan resultera i, vilket var fallet i höstas, att de som vanligtvis är flitiga vad gäller handel med värdepapper väljer att ligga lågt och hellre investerar i just till exempel konst”, säger Carl-Gustaf Petersén.
Bukowskis omsätter idag cirka 350 Mkr, vilket innebär att man dubblat försäljningen de senaste fem åren. Under samma tid har marknadsandelen inom så kallade ”fine arts”-auktioner gått från 38 procent till 62 procent.
”Under min tid har vi haft ett fokus på marknadsföring som är ganska ovanligt i den lilla värld auktionsbranschen utgör. Förutom att vi haft turen och skickligheten att få in många fina objekt och god kvalitet tror jag att det är förklaringen till våra framgångar”, säger Carl-Gustaf Petersén. RUTA: Undvik inte auktioner av rädsla att du plötsligt råkar klia dig bakom örat och få en oskattbar Zorn på halsen. De bud som inte lämnas in skriftligt eller över telefon, vilket man kan komma överens med auktionshuset om, kräver rätt tydliga markeringar – först med handen, därefter med den nummerbricka man får i samband med registreringen. Vill man däremot verka utan att synas finns andra mer okonventionella sätt. Ett av dessa lär ha tillämpats av legendariske konstsamlaren Fredrik Roos, som under en exklusiv auktion gjorde upp med auktionshuset att om han satt stilla under auktionen innebar det att han deltog i budgivningen. När han däremot gjorde någon större rörelse, till exempel korsade benen eller liknande, innebar det att han upphörde bjuda. Allt för att inte få en Fredrik Roos-stämpel på objektet, vilket skulle trissat upp priset.
10 hits på Bukowskis:
“Indianer på krigsstigen”. GAN, Gösta Adrian-Nilsson. Auktionens verkliga paradnummer, som ofta benämns som GAN:s bästa verk. ”Vi är mycket stolta över den här, den här skulle vilket svenskt museum som helst vilja ha”, kommenterar Carl-Gustaf Petersén. Är ett så speciellt verk att utropspris saknas, den som är intresserad får kontakta Bukowskis konstavdelning direkt.
”Modell i päls”, Sigrid Hjertén, 1928. Exempel på Hjerténs sena 1920-talsmåleri där hon utforskar kvinnligheten, en av Carl-Gustaf Peterséns personliga favoriter. Utropspris: 500 000-600 000 kronor.
”Flicka i april”, Ola Billgren, 1966. Paradnummer inom avdelningen ”contemporary” och ett av de verk där Billgren, vars verk gick för skyhöga priser under förra årets auktioner, experimenterat med tre former för den mänsklig när- och frånvaron. Utropspris: 1-1,2 Mkr.
”Nature morte IX”, Ola Billgren, 1994. Ett av de mest eftertraktade verken från Billgrens ”kadmiumröda” period. Pryder baksidan på katalogen, vilket säger något om hur stolta Bukowskis själva är över att ha den i sortimentet. Utropspris: 500 000-600 000 kronor.
”Kurt Cobain – Seattle 1993”, fotokonst signerad Anton Corbijn som föreställe rocklegendens sargade rygg. Lite billigare, lite yngre – utropspris: 35 000-40 000 kronor.
”Living Tower”. Soffgrupp från 1969 av Verner Panton, som är en av efterkrigstidens viktigaste formgivare och arbetade för danske stilgurun och legenden Arne Jacobsen. Tänkt för att rymma fem personer. Utropspris: 75 000-80 000 kronor.
”Louis”. Ett av två praktskåp av Axel Einar Hjort som Bukowskis hylling till NK 100 år. Beställdes ursprungligen av Torsten Kreuger 1928, några år innan brodern Ivar Kreugers imperium kraschade. Utropspris: 150 000-200 000 kronor.
”LC4”, vilstol av Le Corbusier, 1965, modellen formgiven 1928. Excentriske Le Corbusier ville inte ta patent på sina former, varför de kopierats och nyproducerats världen över. Detta är dock en ”äkta”. Utropspris: 10 000-12 000 kronor.
”Swivelchair”, av Hans J Wegner, danskt 1960-tal. Lär ha köpts in för 1 500 kronor 1962, går nu för 50 000-75 000 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.