Detroit
Malmös toppchefer åker till Detroit – ska lära av stadsbankrutten
En gång i tiden var Detroit en av USA:s rikaste städer men efter flera decennier med en allt sämre ekonomi ansökte staden om konkursskydd den 18 juli 2013. Det är den största konkursen i USA:s historia.
Nu har Malmös högsta kommunchefer beslutat att årets studieresa ska gå till Detroit.
– Detroit har länge diskuterats som ett intressant resmål i vår grupp. Det handlar om konkursen och de utmaningar staden har haft, säger Klas Johansson till Sydsvenskan och fortsätter:
– Vi vill se hur Detroit har gått vidare. Det jag har hört är att Detroit nu har gjort en resa uppåt.
Ska studieresan tolkas som att Malmö står på randen till konkurs?
– Nej, det är vi inte. Malmö har i grunden en god ekonomi. Sedan har vi också stora utmaningar, säger Klas Johansson till Sydsvenskan.
Som Affärsvärlden berättade i nummer 5, 2016 är Malmö i dag ett tvåtredjedelssamhälle. Begreppet beskriver ett samhälle där två tredjedelar av befolkningen lever under ganska goda omständigheter med arbete och hyggliga inkomster. Den återstående tredjedelen livnär sig på bidrag i relativ fattigdom. Förvärvsfrekvensen bland malmöbor i arbetsför ålder, 20–64 år, är 64,7 procent. Det betyder att knappt två av tre i åldersgruppen förvärvsarbetar och att övriga således inte gör det.
Av rikets samtliga 290 kommuner ligger Malmö på någon av de tio sista platserna när det exempelvis gäller andel elever som lämnar grundskolan med gymnasiebehörighet (plats 281), inkomstjämlikhet (287), arbetslöshet (289), socialbidrag per invånare (289) och barnfattigdom (290).
Malmö är landets i särklass största mottagare av generella statsbidrag och intäktsutjämning. År 2014 fick kommunen 4,5 miljarder kronor, det är 36 procent mer än tvåan Göteborg. Utslaget per invånare tog varje malmöbo emot drygt 14 000 kronor, nästan dubbelt så mycket som snittet i landets tio största kommuner och 70 procent mer än rikssnittet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.