Macéus: ”Vi drunknar i paket men de går inte att skicka”

En del gör tappra försök att beställa till dörren. Har gjort sådana ansatser själv med blandat resultat. Jag kan inte vara den enda som får ett sms att jag inte gick att nå och att paketet därför inte kunde levereras. Inte sällan är det från Postnord faktiskt, skriver Karolina Macéus i en krönika.
Macéus: ”Vi drunknar i paket men de går inte att skicka” - paket krönika Karolina (1)

”Nej, vi tar inte emot Postnord-paket. Du får gå någon annanstans”, säger mannen i tobaksaffären. Bara någon vecka tidigare provade jag att skicka ett paket med Schenker. Det är den aktör som bland annat Blocket använder sig av för att säljare och köpare ska kunna göra affär på ett tryggt sätt om de inte bor i samma stad.

Det slutade med att jag kånkade paketet in och ut ur bilen och försökte hos tre olika tobakshandlare. Ingen (!) tog emot Schenker-paket för det var lördag och nästa Schenker-bud skulle inte gå förrän på måndag. Kom tillbaka då innan kl 16, var uppmaningen.

Herregud, vad är det som händer? Kan vi bara skicka paket på vardagar innan klockan 16 numera? Vet inte om det bara är ett Stockholmsfenomen, men något har gått fullständigt fel när det inte ens går att skicka ett paket i Sverige 2024, förutom inom en angiven tids-slott. Snart kanske vi kommer behöva gå in i en app och boka tid innan vi kommer med paketet?

Allt är förlåtet, Posten

Kanske målar jag upp en överdriven romantisk bild av vanliga hederliga postkontor – men det gick i alla fall att skicka paket. Även på lördagar.

Vi kommer knappast handla mindre på nätet. I fjol hanterades omkring 345 miljoner paket på den svenska marknaden. Nästan 300 miljoner av dessa delade ut inom Sverige, enligt statistik från Post- och Telestyrelsen (PTS).

Nästan 200 miljoner paket stod e-handeln för. En ökning med 8,6% jämfört med föregående år, visar siffror från Transportföretagen.

Så vad säger det oss? Tobaksholkarna räcker helt enkelt inte till. De är inte dimensionerade för en genomströmning av miljontals paket. De som jobbar där har knappt 360 graders svängrum själva.

Ekonomin kräver att vi handlar

Man kan argumentera för hur klimatsmart e-handeln är och hur mycket vi ska konsumera för att rädda jorden. Och jag ska inte argumentera emot här. Men konsumtionskritiker må ursäkta, vi behöver handel.

Och jobben. För att ge ett annat perspektiv. Svensk Handel är verkligen i behov av både en god jul och att hushållen fortsätter att konsumera för att snurra i gång hjulen. Enligt Riksbanken sparar vi till och med för mycket. Och vi som vill skicka har också ett jobb att sköta, inte ovanligt sker det vardagar om någon undrar.

Nu råkade det vara så att spridningen av Covid verkligen snabbspolade fram utvecklingen av onlinetjänster och våra köpmönster. Sen pandemin är det nätet som gäller för många.

Men tobakshandlarna ser allt oftare besvärade ut. Trötta, irriterade och inte direkt fulla av service-iver. Antingen får de för bra betalt eller för lite. Vet inte vilket, men något gör att de inte agerar som man kan förvänta sig av en modern serviceverksamhet som borde vara konkurrensutsatt för allas bästa.

Varför beställer jag inte till Instabox eller med leverans hem istället kanske någon undrar? Jo, det gör jag när det går och paketet inte är för stort och det inte kostar extra. Men värderingen av bolagen skvallrar om att det inte verkar vara en hållbar affärsmodell det heller.

Leverans – ett lotteri

En del gör tappra försök att beställa till dörren. Har gjort sådana ansatser själv med blandat resultat. Jag kan inte vara den enda som får ett sms att jag inte gick att nå och att paketet därför inte kunde levereras. Inte sällan är det från Postnord faktiskt. Och med tanke på medierapporteringen kring frågan är det inte ovanligt, tyvärr. Kanske rapporteras det för lite om det däremot. Det är en tjänst som någon faktiskt betalar för.

Antar att det var det som skulle göra att ”posten” fungerade bättre – när som helst, var som helst.

Sorry to break it to you. Det fungerar ganska kasst faktiskt!

Detta är en krönika. Analys och ställningstagande är skribentens.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier