LVMH
LVMH:s försäljning lägre än väntat
Omsättningen sjönk 1,1 procent till 20 983 miljoner euro (21 206). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 21 410. Den organiska försäljningstillväxten var 1 procent, väntat 2,9 procent.
Fashion & Leather Goods, som är de klart största affärsområdet, minskade omsättningen med 1,5 procent. Organiskt var tillväxten 1 procent för området, väntat 1,95 procent.
LVMH:s försäljning i Asien, exklusive Japan, sjönk med 14 procent i kvartalet. Det var en försämring från nedgången på 6 procent i första kvartalet.
Rörelseresultatet under första halvåret var 10,65 miljarder euro med en rörelsemarginal på 25,6 procent. Väntat resultat var 11,08 miljarder euro.
LVMH, MEUR | Q2-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 20 983 | 21 410 | -2,0% | 21 206 | -1,1% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 1 | 2,9 | -65,5% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.