LVMH sålde mindre än väntat

Franska lyxjätten LVMH redovisar försäljningssiffror för det tredje kvartalet som är lägre än förväntat.
LVMH sålde mindre än väntat - LVMH
Foto: Louis Vuitton

Omsättningen minskade organiskt med 3 procent till 19,08 miljarder euro, att jämföra med väntade 19,94 miljarder euro och en organisk tillväxt på 0,9 procent, enligt analytikerkonsensus från Visible Alpha.

Försäljningen inom kärnverksamheten, bolagets mode- och läderdivision som hyser varumärken som Louis Vuitton och Dior, var organiskt ner 5 procent till 9,15 miljarder euro. Också detta bommade förväntningarna på 9,67 miljarder euro.

Det största tappet noterades inom vin- och spritdivisionen, ner 7 procent organiskt.

Totalt sett har försäljningen påverkats i hög grad av den svaga utvecklingen i Kina, en nyckelmarknad för alla lyxmärken. Där vill försäljningen ännu inte ta fart på grund av ett dämpat konsumentförtroende mot bakgrund av osäkra ekonomiska utsikter. Omsättningen på den asiatiska marknaden, där Kina dominerar och Japan är exkluderat, var ned 16 procent under kvartalet. I USA var omsättningen oförändrad och i Europa svagt positiv med 2 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.