LVMH
LVMH köper in sig i Jon Olssons tidigare väskmärke
Företaget, grundat av Truls Brataas och svenske entreprenören Jon Olsson, är känt för sina ryggsäckar och resefodral med fokus på extremsport och mode.
“Det känns lite overkligt. Det är en dröm som går i uppfyllelse”, säger grundaren Truls Brataas om samarbetet.
Hur stor andel LVMH förvärvat avslöjas inte, men fonden brukar investera mellan 10 och 20% i bolag.
Db, med huvudkontor i Oslo och Stockholm, omsatte förra året 375 miljoner norska kronor och har redan en stark närvaro i 44 länder. Nu planeras för en expansion till Asien och USA.
Bolaget har nyligen inlett samarbete med flygbolaget SAS och inleder nästa år ett samarbete med biltillverkaren Polestar.
“Db har en stark position i Skandinavien med en outnyttjad tillväxtpotential i resten av världen. Vi är övertygade om att det också kommer att bli ett globalt varumärke tack vare expertisen och det helhjärtade engagemanget från Truls, Richard och deras team”, säger Julie Bercovy, vd för LVMH Luxury Ventures, i en kommentar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.