Lugnet före stormen
Aktiviteten på Stockholmsbörsen har minskat under den senaste månaden. I mars nådde den dagliga omsättningen 14 miljarder kronor. Det betydde att handeln minskade med 20 procent jämfört med motsvarande månad i fjol.
Aktieomsättningen lär inte vara särskilt stor under första veckan i april eftersom sommartiden gör att New Yorkbörsen och Stockholmsbörsen bara är öppen parallellt under en timme. Det betyder att mäklarna mellan klockan 15.30 och 16.30 mest kommer att gå och vänta på att New Yorkbörsen ska öppna.
Tid för läsning
Det blir bättre fart på börsomsättningen en vecka in i april när också USA byter till sommartid och de första bolagsrapporterna för första kvartalet tickar in. Nu råder dock lugnet före stormen och nyhetsbyråerna har till och med tid att läsa de årsredovisningar som hamnar i brevlådan. Så läste till exempel nyhetsbyrån Direkt konkurrenten Tickers årsredovisning. I den skrev bolagets vd Paul Östling att han ser goda möjligheter till att årets resultat överträffar fjolårets.
Ecovisions vinst ökade även i fjol. Men den vinstuppgången berodde inte på förbättrad omsättning utan var enligt källor på bolaget en effekt av att Ticker i samband med bokslutet uppges ha halverat personalbonusen genom att räkna bonusen efter skatt i stället för före skatt som var överenskommet.
I övrigt höll Trelleborg på måndagen nyhetsbyråerna sysselsatta genom att skicka iväg två pressmeddelanden. Det första handlade om att Skåneföretaget är i färd med att sälja det problemfyllda metallåtervinningsföretaget Metech. Bolaget har varit en sorglig historia sedan 1995 när företagsledningen bedrog både kunder och moderbolaget i Sverige. Nu säljs bolaget till ett sydafrikanskt investmentbolag med det svenskklingande namnet Viking. Det är inte klart om affären innebär en reavinst eller reaförlust. Metech är ett okänt, men långt ifrån litet bolag i Trelleborgkoncernen. Det omsatte i fjol en miljard kronor. Dessutom sålde Trelleborg ett mindre bolag i England som har gått med förlust under några år.
Franska staten minskar
I bil- och lastbilsbranscher fortsätter allianserna. I torsdags bestämdes att japanska Nissan ska köpa 13 procent av aktierna i Renault och fyra dagar senare kom det fram att den franska staten ska sälja ytterligare 10 procent av aktierna i Renault. Det betyder att statens ägarandel hamnar under 33 procent. Hemma i Sverige kom Scania överens om ett samarbete med Hino som är Japans ledande tillverkare. Avtalet innebär att Scania får möjlighet att sälja lastbilar i Japan. Förra sommaren skrev Nissan ett avtal med Hino om att köpa motorer till medeltunga lastbilar från Nissan. Därmed är den lilla cirkeln sluten.
Hur det ska gå med cirkeln kring Scania som i dag har tre storägare Volkswagen, Volvo och Investor återstår att se. Leif Johansson menade i en intervju med Svenska Dagbladet att bolaget inte kan välja vem som ska köpa Scaniaaktierna.
Nu lär inte problemet för Volvo handla om att välja mellan hugade köpare, utan det handlar nog i första hand om att hitta en villig ägare till Scania. Åtminstone så länge som aktien handlas över 200 kronor, vilket är en väl hög aktiekurs med tanke på utsikterna för den europeiska lastbilsmarknaden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.