Lugnare i butiken
Den 17 november i år satte välkända lågprisvaruhuset Gekås i Ullared nytt dagskasserekord. Varuhuset sålde för 20 miljoner kronor på bara en dag. Det var en miljon kronor mer än det gamla rekordet – och det var ändå bara drygt en månad gammalt.
Försäljningsrekorden i Ullared är bra symboler för den svenska köpfesten. Aldrig förr har shoppingfebern varit så stark. 2007 lär knappast ha någon chans att slå detaljhandelns rekord från i år. I skrivande stund pekar mycket på att 2006 års tillväxtfacit kan bli 7,5 procent, kanske 8 procent om julhandeln går riktigt bra. Det är all time high, alla kategorier. Som jämförelse kan nämnas att en tillväxttakt på 5 procent hade räckt mer än väl för att göra detaljhandlarna mycket lyckliga.
Just 5 procents tillväxt är också vad Handelns utredningsinstitut, HUI, spår angående detaljhandeln 2007. Slut på rekordåren, alltså, men fortfarande historiskt höga nivåer.
– Vi har haft tio år med väldigt höga tillväxtsiffror för detaljhandeln och de flesta har ju börjat undra hur länge det kan hålla i sig. Men vi tror det håller i sig även de närmaste åren. Även om det under hösten varit stort fokus på de höjda a-kasseavgifterna så kommer skattelättnaderna nästa år att sammantaget ge hushållen mer i plånboken. De svenska hushållens ekonomi är helt enkelt fortfarande god, förklarar Jonas Arnberg, analytiker på HUI.
Hushållens konsumtion är en nyckelfråga för svensk ekonomi, eftersom den utgör den enskilt största delen av bränslet för BNP-tillväxten. Men 2007 riskerar att bli ett splittrat år för hushållen – de får väldigt olika signaler om hur de ska bete sig. Å ena sidan regeringens skattesänkningar som uppmuntrar till att sätta sprätt på lönen, å andra sidan Riksbankens räntehöjningar som uppmuntrar till att spara och kanske amortera lite kraftigare på lånen.
– De stora frågetecknen i våra prognoser är just räntehöjningarna. Om hushållen väljer att spara och hålla igen, då skulle utvecklingen kunna svänga ner. Men vi tror inte på det för närvarande. Räntan stiger, men det är inga jätteökningar, och huspriserna har inte heller sjunkit. Jämför med läget i USA: Där har sjunkande huspriser i sin tur lett till att försäljningen av sällanköpsvaror sjunker. Det scenariot skulle kunna vara ett hot i Sverige också, men där är vi inte riktigt än, säger Jonas Arnberg.
Handlarna kan alltså se fram emot fortsatt goda dagskassor nästa år, i alla fall om de lyckas prissätta varorna rätt. Det finns nämligen anledning att tro på dyrare varor eftersom till exempel råvarupriserna stigit för leverantörerna som fått ökade kostnader för energi, förpackning och transport. Därtill finns ett stort frågetecken för hur handelns arbetsgivare ska klara de kommande jätteförhandlingarna med fackförbunden.
___________________________________________________
Tre trender
* E-handeln når för första gången kritiska försäljningsnivåer och blir en faktor att räkna med.
* Branschglidningen inom handeln tar sig extremare uttryck, till exempel livsmedelshandlare som säljer cykeldäck och klädaffärer som säljer mjukdjur.
* Stora shoppingcentrum med spektakulära inslag och cityhandeln är vinnare, medan mellansegmenten, som bostadsområdescentrum, blir förlorare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.