Luft i Cybercoms tillväxtlöften
I december 1999 såg framtiden ljus ut för Cybercom som precis hade gjort debut på Stockholmsbörsen. Aktiekursen steg 244 procent första handelsdagen och positioneringen som en blandning av IT-konsult och internetkonsult stämde väl överens med de trender som för stunden var heta på marknaden.
Cybercom hade knappt 300 anställda, främst i Stockholm, och omsatte 192 Mkr 1999. Bolaget tillhörde minstinggänget bland IT-konsulterna på börsen men tillväxtmålen var högt satta. Verksamheten gick på högvarv efter ett år av rekordtillväxt då 17 nya dotterbolag kom in i koncernen och antalet anställda ökade med 111 procent. Och mer skulle det bli.
”Cyber com avser även framöver att växa betydligt snabbare än marknaden”, stod det att läsa i prospektet som också lovade en fortsatt bred konsultsatsning:
”Den organiska tillväxten kommer att ske både genom att Cybercom behåller och utvecklar sina nuvarande affärsområden.”
Pressen var hård på Cybercoms ledning och styrelse att få till stånd en börsnotering. Bolaget hade redan i oktober 1998 börjat prata om börsen men datumet flyttades fram flera gånger. Arbetet med att förändra den interna strukturen och öka storleken på bolaget tog längre tid än beräknat.
Från att ha varit en traditionell IT-konsult med systemutveckling som huvudingrediens förvandlades Cybercom på vägen till börsen till en heltäckande leverantör av IT-tjänster, marknadskommunikation, strategiuppdrag och utbildning. Åtminstone var det den bild som kommunicerades i pressmeddelanden, noteringsprospekt och tidningsartiklar.
”Vi vill komplettera med reklambyråtjänster och strategikonsulting. Tanken är att Cybercom ska kunna vara med och konkurrera om de riktigt stora uppdragen”, förklarade grundaren och dåvarande VDn Per Bergström i Dagens Industri i augusti 1999.
Cybercom hade då just köpt webbyrån Pir med drygt 30 anställda av Peder Wallenbergs investmentbolag Lingfield. Priset var 5 procent av aktierna i Cybercom, motsvarande ett värde på 64 Mkr första handelsdagen i december.
”På kort sikt var det bra, men långsiktigt var det en misslyckad affär. Det var ingen som sa öppet att Pir köptes för att öka intresset inför noteringen, men så här i efterhand är det ganska uppenbart varför man köpte bolaget”, säger en person med inblick i noteringsarbetet.
Cybercom lyckades aldrig få fart på verksamheten. 2000 blev ett år tyngt av förluster och dålig försäljning för webbyrån som snabbt avvecklades helt. Pir-affären belastade Cybercoms resultat med minst 19 Mkr under förra året, varav 8 Mkr i avvecklingskostnader som syns under fjärde kvartalet.
Den misslyckade internetsatsningen bidrog till att resultatutvecklingen under fjolårets första nio månader blev negativ. Omsättningen var lägre under tredje kvartalet jämfört med de två tidigare kvartalen och marginalerna pressades kvartal för kvartal. Under första kvartalet var vinsten 10,8 MKr för att därefter sjunka till 5 respektive 2,5 Mkr under andra och tredje kvartalet.
Avvecklingen av Pir är bara ett av flera exempel på hur Cybercom bytte fot och snabbt slaktade flera affärsomrården när noteringen väl var genomförd. Företaget lade också i tysthet ner kontoret i Linköping under förra året sedan den lokala ledningen hoppat av. Slutresultatet blev att fem verksamhetsgrenar blev två och att den utlovade tillväxten lyste med sin frånvaro under större delen av förra året.
Under perioden maj till december 2000 var personaltillväxten negativ. Antalet anställda minskade från 360 till 300. Per Bergström fortsatte dock att lova personaltillväxt. I maj 2000 gjorde han ett kaxigt uttalande i Dagens Industri där han berättade om tillväxtmålet 3000 anställda i tio länder 2003. Löftet har det talats tyst om sedan dess.
Cybercoms styrelse och ledning kommunicerade också under denna period att expansionen i Europa skulle starta inom kort. Ett köp i Frankrike var högsta prioritet men någon affär har ännu inte presenterats.
Det var inte bara nedskärningarna som gjorde att Cybercom gick kräftgång under förra året. Börsnoteringen gjorde också att Cybercom fick svårare att behålla personal då ledningen förändrade den interna struktren för att få bättre kontroll på koncernen.
Företagets tidigare platta organisation med en lång rad fristående dotterbolag kompletterades med två nya chefsnivåer mellan verksamheten och koncernledningen. Det tidigare bonussystemet som baserades på varje dotterbolags resultat började också omförhandlas. I flera fall var vinstdelningssystemet för förmånligt för vad ett börsbolag kunde försvara. Kritiken lät inte vänta på sig.
”Det fungerade dåligt att gå från självständiga bolag till en hierarki med tre chefsnivåer ovanpå verksamheten. Många av de som hade varit med länge tyckte att bolaget fick en annan inriktning”, säger en av de som valt att lämna bolaget.
Trots att flera av Cybercoms bolag gick mycket bra förra året och till och med var tvungna att ta in underkonsulter för att kunna genomföra projekten, fick bolaget allt svårare att rekrytera personal. I december meddelade bolaget att 100 konsulter snabbt behövde anställas men processen har gått långsamt enligt de personer som Ekonomi24 talat med, en orsak som nämns är just att bolaget inte kan erbjuda lika bra villkor som före börsnoteringen.
På börsen Cybercom haft svårt att leva upp till stjärnstatusen från december 1999 även om flera konkurrenter har haft en betydligt sämre utveckling. Den som lyckades köpa Cyber-comaktier till teckningskursen 62 kronor (erbjudandet övertecknades 25 gånger) har fortfarande gjort en bra affär. Kursen ligger idag strax under 90-kronorsstrecket, efter att ha varit nere och nosat på 60-kronorsnivån strax före jul.
Men den som köpte aktier på börsen har inte haft en lika bra utveckling. Mellan december 1999 och mars 2000 stängde Cybercom flera gånger över 230 kronor. Därifrån har aktien tappat 63 procent fram till idag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.