LRF-toppen rasar mot klimatministern: ”Får inte ens svar”

Regeringen vill gå längre än vad EU kräver och inkludera jordbruks- och skogsmaskiner i EU:s handelssystem för utsläppsrätter. Något som kan försämra Sveriges konkurrenskraft på områdena, varnar LRF-ordföranden Palle Borgström. Men regeringen vill inte träffa LRF och diskutera frågorna. "Vi har försökt men det går ju inte att få kontakt med miljöministern", säger Borgström till Affärsvärlden.
LRF-toppen rasar mot klimatministern: ”Får inte ens svar” - palle-romina
LRF-ordföranden Palle Borgström får inga möten med klimatminister Romina Pourmokhtari. Foto: TT

Bensinpriset kan chockhöjas 2027 när EU:s nya handelssystem för utsläppsrätter införs, vilket Affärsvärlden har rapporterat om.

Det nya ETS2 omfattar bränsle till bland annat vägfordon och byggnader och kompletterar därmed befintliga ETS1 som omfattar utsläpp från fasta industrianläggningar. Sverige vill dock gå längre än vad EU kräver och tänker även inkludera jordbruksmaskiners utsläpp i handeln.

GÅR LÄNGRE ÄN EU KRÄVER

Nyligen presenterade den svenska regeringen en proposition om hur ETS2 ska implementeras i Sverige. Där framgår avsikten att Sverige som enda land ska inkludera jordbruks- och skogsmaskiner i handelssystemet.

Det kommer att försämra det svenska jordbrukets konkurrenskraft ytterligare om inte en full kompensation till branschen utgår, varnar nu LRF:s ordförande Palle Borgström.

“Regeringen har sagt att man ska kompensera oss, men man har ingen idé om hur”, säger han till Afv.

“Man ska införa ETS2 nu från 2027. Men 2027 ska man tillsätta en styrmedelsutredning som ska jobba fram till 2030. Så man gör ju saker i helt fel ordning. Det kommer att innebära att vi kommer att ha ett antal år där vi i branschen inte kommer att få någon kompensation. Det kommer att ha stora konsekvenser för oss svenska lantbrukare.”

“Finns inga eltraktorer”

Är det inte rimligt att även jordbruket bidrar till en effektiv klimatomställning genom att ingå i handelssystemet?

“Ja, det är rimligt att jordbruket bidrar. Men då måste det finnas en teknisk möjlighet att byta motorer. Det finns inga eltraktorer. Alternativet är flytande biobränsle i dagens förbränningsmotorer men det är väsentligt dyrare.”, säger Palle Borgström.

Sedan oktober 2022 är Romina Pourmokhtari (L) Sveriges klimat- och miljöminister. Hon ansvarar bland annat för den svenska implementeringen av en lång rad av åtgärderna i EU:s klimatprogram Fit for 55. Trots att jord- och skogsbruket är en sektor som påverkas starkt av införandet av ETS2 har Pourmokhtari inte haft någon kontakt med jordbrukarnas och de små skogsägarnas intresseorganisation LRF.

“Vi har försökt men det går ju inte att få kontakt med miljöministern. Vi har och skickat upprepade förfrågningar om möten men ministern har inte visat intresse. Vi får inte ens svar”, säger Palle Borgström.

Afv har sökt Romina Pourmokhtari för en kommentar, men har heller inte fått någon återkoppling från statsrådet.

Läs ocksåEU:s nya utsläppsrättssystem kan öka bensinpriset med 1,50 kr/litern

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SciBase