Ljuset i kammaren

Förändring väntar Stockholms Handelskammare. Dammet ska väck. Orädda Maria Rankka blir ny vd i oktober.

Det var nog en och annan som höjde på ögonbrynen när namnet på Stockholms Handelskammares nya vd presenterades för drygt två veckor sedan. Den anrika institutionen, som är förknippad med näringslivspampar och i mångas ögon synonym med den avgående vd:n Peter Egardt, skulle plötsligt låta sig styras av en 35-årig kvinna.

Hon skiljer sig avsevärt från de frontfigurer som tidigare förknippats med Handelskammaren; som de tidigare vd:arna Sven Swarting och Frans-Henrik Schartau, den mångårige vice vd:n Gösta Bohman och den före detta ordföranden Gustaf Douglas.

Men få kan låta bli att imponeras av Maria Rankkas spikraka karriär. Sedan yrkesbanan påbörjades för lite drygt tio år sedan har hon hunnit med att vara talskrivare åt Carl Bildt och Gunnar Hökmark, hon har varit med och byggt upp och därefter sålt sin andel i en av Stockholms högst rankade pr-byråer, Prime PR, hon har varit vd för tankesmedjan Timbro och nu alltså utsetts till vd för Stockholms Handelskammare. Därtill sitter hon i Svenska Jägareförbundets styrelse. Att slå sig fram i traditionellt mansdominerade miljöer är således inget nytt för Rankka.

– Hade man velat att bilden av Handelskammaren skulle förbli som den är hade man inte valt mig. Hade man velat ha de allra bästa, mest erfarna och mer traditionella jägarna i Jägareförbundets styrelse hade man inte heller valt mig. Jag tror att jag i en homogen grupp kan ge uttryck för ett annat perspektiv. Att jag är orädd och gillar att ta ut svängarna är nog några av förklaringarna till att jag fått uppdragen, säger Maria Rankka.

Det kan vara hennes uppväxt som gör att hon känner sig bekväm i ovan nämnda miljöer. Maria Rankkas föräldrar separerade tidigt. Föräldrarna bestämde att hon skulle bo med sin pappa i Tierp i Uppland, medan lillasyster fick bo med mamma i Stockholm. Pappan var chefsåklagare, och redan i småbarnsåldern fick Maria Rankka sitta med på rättegångar och lyssna, ibland för att det inte fanns tillgång till barnvakt, ibland för att vara med och lära. Middagarna hemma präglades av mycket samtal, inte nödvändigtvis politiska sådana, men det fanns ett intresse för samhällsfrågor.

På frågan om var drivet kommer ifrån svarar Maria Rankka dock att det snarast kommer inifrån. Hon beskriver engagemanget som något som alltid funnits där. I nian ställde Maria Rankkas klass upp i en tävling där man skulle göra en tidning. Hon var den självklara chefredaktören.

Parallellt med skolan gjorde hon alltifrån att tillverka golvmoppar och sälja toalettpapper till att sommarjobba på lokaltidningen. Sommarjobbet ledde så småningom till fortsatt anställning och Maria Rankka sprang mellan skolan, arbetsplatsen och i förlängningen också Moderata Ungdomsförbundet, MUF. Det var slitigt, men Maria Rankka var redan i tidig ålder fast besluten att slå sig fram.

– Min syster brukar säga att det var tur att det var jag som hamnade i Tierp, för jag var den som hade kraften att ta mig därifrån.

Att ha mycket på schemat tycks vara ett karaktärsdrag. Intervjun med Affärsvärlden klämmer hon in mellan två möten, och för att hinna med fotografering tar hon sig kvickt ut ur och sedan åter in i ett ledningsgruppsmöte.

Flera personer vittnar om Maria Rankkas envishet och brinnande samhällsintresse. Under skoltiden uppfattades hon som en person som gärna stod i centrum och hon sägs ha haft åsikter om absolut allt. Jobbig, enligt vissa, men på det stora hela var hon en omtyckt person. Även om vissa anser att Maria Rankka saknar självdistans och har svårt att skratta åt sig själv. Det mesta i livet tas på stort allvar.

Umgänget under skoltiden bestod till stor del av MUF:are, men hon hade även vänner i andra kretsar. Maria Rankka har alltid varit duktig på att skilja på sak och person, berättar en gymnasiekamrat. Det är en egenskap hon har lyckats bevara. Hennes nätverk sträcker sig i dag över alla politiska gränser och alla möjliga yrkesområden.

Från Tierp var steget till studier i Uppsala inte långt. Statskunskap och nationalekonomi stod på schemat, studier som hon först nu i dagarna håller på att avsluta. Efter flera år utan en färdig examen bestämde sig Maria Rankka i höstas för att göra slag i saken och skriva klart C-uppsatsen i statskunskap.

– Det har varit nyttigt att se hur det funkar på universitetet i dag. Kombinationen av borgerligt resultattänk och socialdemokratisk kvantitetspolitik är inte imponerande, det har gått ut över kvaliteten.

Hon menar att kurserna kan klaras av utan någon större ansträngning. Det kan nog delvis tillskrivas det faktum att hon inte längre är 20 år gammal och dessutom jobbar aktivt med verksamhet som ligger nära statskunskap. Uppsatsen har också rubriken “Myndigheters opinionsbildning”.

– Jag har viss hjälp av min erfarenhet från jobbet som vd för Timbro, erkänner hon med ett leende.

På den liberala tankesmedjan Timbro har Maria Rankka varit vd sedan 2006. Hon började arbeta som vice vd tillsammans med den tidigare vd:n Cecilia Stegö Chilò, som efter en kort tid lämnade för att bli kulturminister. Tillsammans hade de lagt fast planer för att förnya och föryngra Timbro. Budskapet skulle vara detsamma – att arbeta för klassiskt liberalt idégods – men en förändring behövdes för att få Timbro att märkas mer i samhällsdebatten.

– Timbro har gjort mycket bra, men har tappat både i systemkritiken mot den svenska modellen och sin pigga förslagslusta, sade Cecilia Stegö Chilò till Affärsvärldens Linda Vikström i samband med att Stegö Chilò inledde sin extremt korta ministerkarriär.

Maria Rankka, som innan hon blev vd ansvarade för Timbros nya satsning Uppdrag Sverige, sade i samma intervju att Timbros budskap behövde få en ny, mer lättillgänglig förpackning:

– I stil med Michael Moore, om man bortser från att han är vänster. Man ska ta det på allvar, att det finns en massa människor som tycker att vi gör tråkiga, förutsägbara böcker. Nu har vi krav på oss att inte låta som vi alltid gjort.

Under hennes fyra år som vd har det också blivit en förändring. Hennes namn har synts flitigt på tidningarnas debattsidor och frågorna kring vilka Maria Rankka har väckt uppmärksamhet är många.

De mer uppseendeväckande utspelen handlar om att svenskarna är fattiga, trots att Sverige är ett rikt land. Hon menar att svenskarna bor i ett slott men äter burkravioli och vill att svenskarna ska ha mer “fuck off-pengar”. Bidragssamhället blir allt generösare samtidigt som hälften har en nettoförmögenhet på mindre än 60 000 kronor och 20 procent inte klarar en oförutsedd utgift på 20 000 kronor. Det får som effekt att personer blir livegna. Utan pengar på banken vågar man varken säga upp sig eller ens ifrågasätta sin chef.

Maria Rankka har nyligen också propagerat för att statliga Vattenfall ska delas ut till svenska folket. Dels skulle syftet vara att ge svenskarna den buffert av eget kapital som Rankka menar att de behöver. Dels skulle det lösa det moraliska dilemmat kring svenska statens motstridiga agerande i energifrågan. Det är omöjligt att i längden kombinera ambitiösa miljömål med att äga aktier i ett företag som bland annat driver tyska kolkraftverk.

Maria Rankka driver också las-frågan och menar att turordningsregeln bör ändras och kollektivavtalens minimilöner förhandlas bort, framför allt för att få ned ungdomsarbetslösheten och underlätta för småföretag. Och så vill hon sätta stopp för opinionsbildande myndigheter. Ett fundament i ett öppet och demokratiskt samhälle är att forskningen står fri från politisk styrning och att inte staten används som propagandaapparat, menar hon.

Maria Rankka har inte bara arbetat med att få ut opinionsbildande material. Hon har också lagt stort fokus på att förnya och föryngra organisationen.

– Timbro har funnits i 30 år. Mitt uppdrag har varit att rusta stiftelsen för de kommande tio åren. Vi har bytt lokaler, vi gör mer saker och har ökat tempot i verksamheten. Den erfarenheten bär jag med mig när jag börjar på Handelskammaren, säger Maria Rankka.

Hon beskriver sig själv som en förändrare, snarare än en förvaltare, något som förhoppningsvis gör henne till en lämplig kandidat för det kommande jobbet.

– Hon är orädd och väldigt tydlig i sitt budskap. Hon håller på det hon tror på, men är ändå inlyssnande när det gäller. Jag skulle säga att Timbro är en organisation där det är högt i tak och som välkomnar interna åsikter, säger kollegan Yasemin Arhan, ansvarig för Timbro i Malmö.

Att hon är orädd syns tydligt när man begrundar Maria Rankkas cv. Hon har inte dragit sig för att lämna gamla uppdrag för att prova på nytt. Efter några år på Moderaternas högkvarter konstaterade hon att de borgerliga partierna skulle förbli i opposition och att det därmed skulle bli svårt att påverka. En sådan roll i skymundan lockade inte. I stället började Maria Rankka på Prime PR. Därmed har hon också praktisk erfarenhet av näringslivet.

I medierna har det spekulerats i att Maria Rankka sålde sin andel i Prime PR för att hon inte kom överens med vd:n och medgrundaren Carl Fredrik Sammeli. Enligt Maria Rankka själv var det snarare behovet av en paus från ett intensivt yrkesliv som var förklaringen. Under den perioden led hon av prestationsångest, vilket gjorde det svårt att gå vidare utan att må dåligt. Det är en ångest hon nu blivit av med, säger hon.

Den organisation som hon nu ska leda in i 2010-talet har anor från början på 1900-talet. På Handelskammaren är förväntningarna höga. Den tidigare vd:n Peter Egardt satt på sin post i 15 år och internt är det många som välkomnar en förändring.

– Vi hoppas att Maria Rankka kan bidra till att modernisera verksamheten. Att hon ska våga och vilja ta i saker som Peter (Egardt) inte prioriterade eller intresserade sig för. Jag har hört att hon är en chef som lyssnar och det behövs. Peter har haft bestämda åsikter, vilket gjorde att det fanns de som drog sig för att öppna munnen. Vi hoppas också att Maria Rankka ska underhålla vårt vackra hus, säger en av de anställda.

För Maria Rankka var det långt ifrån självklart att hon skulle gå vidare i anställningsprocessen när rekryteringsfirman hörde av sig.

– När frågan dök upp så var min spontana ryggmärgsreaktion att Handelskammaren är en viktig institution, men jag frågade mig också om den inte var ganska dammig. Nu när jag har fått möjlighet att sätta mig in i vad Handelskammaren gör, inser jag att jag delvis hade fel och ser en enorm potential.

Maria Rankka påpekar att Handelskammaren är så mycket mer än en opinionsbildare. Handelskammaren är delägare i Stockholmsmässan och driver Kungsträdgårdsbolaget. Handelskammaren har en kommersiell verksamhet som bland mycket annat erbjuder kurser, organisationen har en expertorganisation och så finns där Skiljedomsinstitutet, vars uppgift är att lösa tvister mellan företag i västvärlden och företag i Kina, Ryssland, Ukraina, Kazakstan med flera länder. Dessutom menar hon att allmänhetens bild av Handelskammaren på många sätt skiljer sig från verkligheten. De anställda är i stor utsträckning både unga och kvinnor.

En ytterligare anledning till att hon accepterade erbjudandet var att det är roligare att säga ja. Något hon uppmanar kvinnor att göra lite oftare. Hon tror att många kvinnor är snabba på att backa ur, för att de inte tror sig kunna hantera den nya rollen. Men om man vågar hoppa går det oftast ganska bra.

Dessutom tilltalas hon av att många av frågorna som Handelskammaren engagerar sig i är av mer handfast karaktär. Handelskammaren, som ägs av det lokala näringslivet, driver frågor som är av betydelse för dettas framtid. Att få förena arbetet med opinionsbildning med att också vara med och påverka företagens vardag.

– Handelskammaren är den typ av organisation som kan göra mycket nytta. Där finns en historia och en bred medlemsbas som stöttar. Jag är också övertygad om att den typen av organisation kontinuerligt måste ömsa skinn för att vara relevant. Det måste vara en avvägning mellan att ta det bästa av historien men också stå för någon form av förnyelse.

Ytterligare ett, mer personligt, argument till att hon tackade ja till tjänsten, är att många bra människor är knutna till Handelskammaren, säger Maria Rankka och nämner såväl den avgående ordföranden Jens Spendrup som den tillträdande Peje Emilsson som exempel.

Maria Rankka lockas också av att leda en större organisation. Handelskammaren har över 70 anställda, långt fler än Timbro.

Den viktigaste frågan för Stockholm anser Maria Rankka vara tillväxt.

– Inte bara som något filosofiskt begrepp utan framför allt i termer av att Stockholm varje dag växer med ett hundratal personer. De frågor som är självklara för att företag ska kunna växa är frågor som rör bostäder och transporter. Att det finns ett bra tjänsteutbud är också en välbehövlig konkurrensfördel för en storstad, 24 timmars service är exempel på en sådan.

Maria Rankka har också för avsikt att göra Handelskammaren till ett verkligt centrum där de intressanta samtalen om Stockholms framtid förs. En plats där olika delar av samhället möts och paras ihop – näringslivet, politiken, kulturen.

– Trots att Sverige är ett litet land och Stockholm en liten stad är det förvånansvärt ofta som man rör sig i en nisch. Jag gillar att röra mig i olika världar och jag tror att Handelskammaren kan spela en roll som katalysator för den typen av möten.

I oktober tillträder Maria Rankka sin nya post. Fram till dess ska hon sätta sig in i den nya verksamheten, leda Timbro, skriva färdigt sin universitetsuppsats och hinna gifta sig. För att citera henne själv, det blir roligare om man säger Ja.

Jägare och författare

Ålder: 35 år.

Karriär: Talskrivare åt Carl Bildt och Gunnar Hökmark, Prime PR, Timbro, tillträder som vd för Stockholms Handelskammare i oktober.

Annat: Sitter i Svenska Jägareförbundets styrelse. Har skrivit flera böcker och skrifter, bland annat “Far och flyg”, “Fattigdomsfällan” och “Estland, en ny generations nation”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon