Livboj kan rädda Saab Kockums ubåtsaffär värd 30 miljarder

Det blev inga Saab-ubåtar till Nederländerna, som istället valt fransktillverkat. Eller? Affären värd 30 miljarder har överklagats av tyska konkurrenten ThyssenKrupp. För Saab Kockums handlar det drastiskt uttryckt om att ”vinna eller försvinna”. Kockums är i skriande behov av att fylla sitt varv i Karlskrona med en nya ubåtsordrar.
Livboj kan rädda Saab Kockums ubåtsaffär värd 30 miljarder - HMS_Södermanland_in_the_waters_of_Öresund,_2017
Foto: Saab

En livboj för Saabs drömmar om att sälja ubåtar till Nederländerna har kastats i vattnet från oväntat håll.

Konkurrenten ThyssenKrupp Marin Systems (TKMS) överklagande till distriktsdomstolen i Haag kan ge Kockums och dess holländska partner Damen nytt hopp om att affären inte är förlorad. Samtidigt finns det enligt Reuters holländska politiker som menar att inhemsk industri skulle vinna mer om Saab/Damen fick beställningen än franska Naval som hittills ligger i förarsätet.

Affärsvärlden har frågat Kockumchefen Mats Wicksell om Saab/Damen också kommer att kasta in en protest:

”Saab har inte för avsikt att överklaga. Den nederländska regeringens beslut ska i enlighet med deras process godkännas i parlamentet, därför kallas regeringens beslut som delgavs den 15 mars för ‘Preliminary Award Decision’”.

”Gällande upphandlingen i Nederländerna förlitar sig Saab därför sig på den fortsatta parlamentariska processen där den politiska diskussionen hör hemma”.

Uttalandet från Kockumchefen Mats Wicksell tyder på att Saab nu avvaktar händelseutvecklingen i Nederländerna, och att man inte gett upp hoppet om en positiv utgång för Saab/Damens del.

”Vi är övertygade att vi tillsammans med vår nederländska partner Damen har ett starkt konkurrenskraftigt ubåtserbjudande med ett substantiellt innehåll av lokalt industrisamarbete. Vårt erbjudande kan bygga förmåga i landet och bidra till Nederländernas försvar och försörjningstrygghet”, säger Mats Wicksell till Affärsvärlden.

Ubåtar i platta paket

Enligt Saab/Damens offert skulle ubåtsskrovet tillverkas i Karlskrona och fraktas i sektioner till Damens varv i Nederländerna för slutmontering.

Saab/Damen har arbetat med det nederländska ubåtsprojektet sedan 2015. De har också, enligt en pressrelease från Damen, inlett arbetet med att sälja sitt gemensamma ubåtsprojekt internationellt. I mars skickade de två bolagen ett gemensamt erbjudande till Kanada som står i begrepp att satsa över 450 miljarder kronor för inköp av 12 nya ubåtar.

”Kanada har ännu inte gått ut med förfrågningar om att ersätta Victoria-Class ubåtarna som är planerade att tas ur bruk i mitten av 2030-talet. Saabs Expeditionary ubåtssegment, som exempelvis erbjudandet för Nederländerna bygger på, skulle kunna passa Kanadas behov med långa kuster och arktisk miljö att försvara”, säger Mats Wicksell.

På frågan hur länge varvet i Karlskrona kan överleva utan en ny varvsbeställning svara Mats Wicksell att Försvarets materielverk lagt en beställning hos Saab att göra en studie på framtida svensk undervattensförmåga:

”För att Sverige ska kunna bibehålla undervattensförmågan, vilket är klassad som ett Väsentligt Säkerhetsintresse (VSI), över tid, krävs kontinuerlig utveckling och beställningar. Just nu pågår en konceptutvecklingsstudie för framtida svensk undervattensförmåga.”

Mats Wicksell, chef för Saab Kockums. Foto: Pressbild

ThyssenKrupp ger upp

Ubåtskonkurrenten ThyssenKrupp har dock gått från ord till handling och inlett en process att sälja hela sin marinverksamhet till det amerikanska private equity-bolaget Carlyle.

Priset för en majoritetspost i TKMS beräknas av tyska branschanalytiker till cirka 20 miljarder kronor.

TKMS har 7 800 anställda jämfört med Kockums 1 700. Orderstocken i Kockums enligt fredagens delårsrapport uppgick till 16,4 miljarder kronor jämfört ThyssenKrupp Marins 138 miljarder kronor. ThyssenKrupp var under åren 1999 till 2014 ägare till Kockums innan Saab tog över ägandet för 340 Mkr.

Om Carlyle blir köpare till TKMS räknar analytiker som följer ThyssenKrupp med att det kan bli startskottet för en konsolidering av den europeiska marina varvsindustrin. Investeringsbolag som Carlyle har som affärsidé att förvärva, förädla och försälja. Det senare kan ske genom en börsnotering.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Group