Linkedin överdrev reklamvisningar – betalar 6,6 miljoner dollar

Microsoft-ägda LinkedIn har gått med på att betala drygt 6,6 miljoner dollar för att lösa en rättsprocess relaterad till överdebitering av annonsörer genom att ha överdrivit antalet visningar visningar av videoreklam på sajten.
Linkedin överdrev reklamvisningar – betalar 6,6 miljoner dollar - Linkedin
Foto: Henrik Danielsson

Det rapporterar Reuters.

En preliminär uppgörelse lämnades in den 26 juli i en federal domstol i San Jose, Kalifornien, och väntar nu på godkännande av domare. LinkedIn förnekar felaktigheter.

Klagande annonsörer, inklusive TopDevz och Noirefy, hävdade att LinkedIn räknade videoreklamvisningar från användare som bara hade rullat förbi videon utan att ha sett den.

Stämningen inleddes efter att LinkedIn i november 2020 erkände att mjukvarufel kan ha lett till mer än 418 000 överdebiteringar. Den aktuella uppgörelsen omfattar amerikanska annonsörer som köpt annonser på LinkedIn mellan januari 2015 och maj 2023.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group