Lindex gör sitt bästa kvartal någonsin

Klädkedjan Lindex, som ingår i finska Stockmann-koncernen, redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.
Lindex
”Jag är mycket stolt över att presentera Lindex bästa resultat någonsin för tredje kvartalet. Vi fortsätter vår starka digitala tillväxt och tillsammans med stärkta marginaler och god kostnadskontroll kan vi summera ett fantastiskt resultat för både tredje kvartalet och årets första nio månader”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Omsättningen steg 15,7% till 168,9 miljoner euro (146). Butiksförsäljningen ökade med 7,4% medan näthandeln var upp 54,5% och stod för 17,9% (13,2) av den totala omsättningen.

“Det är glädjande att vår försäljning i butik nu har återhämtat sig och att vi är tillbaka på 2019
års nivå för tredje kvartalet. Vi ökade försäljningen på alla våra marknader och för alla
affärsområden, där underkläder var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning
på 18%”, uppger Lindex-chefen.

Bruttomarginalen förbättrades till 65% (60,8) tack vare en ökad fullprisförsäljning, minskade nedsatta priser och bättre inköpsmarginaler.

Rörelseresultatet blev 31,6 miljoner euro (21,5), med en rörelsemarginal på 18,7% (14,7).

Justerat rörelseresultat utföll på 31,6 miljoner euro (22,3), med en justerad rörelsemarginal på 18,7% (15,3).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.