Letsbuyit: Behöver mer pengar
E-handelsbolagen befinner sig i en rejäl nedförsbacke på börsen och under förra veckan fick ytterligare en butik på nätet, cd-handlaren Boxman, slå igen efter att kapitalmarknaden vägrat släppa till mer kapital.
En av de sista e-handelsbolagen som lyckades med att få investerarna att öppna plånboken var svensk-tyska Letsbuyit. Det var dock nära ögat och först efter att nästan ha halverat introduktionsspriset fick Letsbuyit in runt 66 miljoner euro, cirka 550 miljoner kronor, i slutet på juli och kunde noteras på Neuer Markt i Frankfurt. Letsbuyits affärsidé är att genom att samla ihop köpare få mängdrabatt för att på så vis pressa ned priset.
Företaget är dock inte i närheten av några vinster och utsikterna för att den miljard som redan plöjts ner i bolaget någonsin kommer att ge utdelning krymper för varje kvartal, enligt Affärsvärldens bedömning. Aktiemarknadens intresse har också svalnat. Från toppkursen har aktien tappat runt 70 procent och börsvärdet ligger idag runt 1,7 miljarder kronor.
En av företagets grundare, den Londonbosatte Australiern John Palmer, säger i en intervju med Affärsvärlden att man behöver mer pengar redan nästa år. Palmer sitter i styrelsen för Letsbuyit och har idag “några procent” av aktierna. Han fungerar som rådgivare men har ingen operativ roll längre.
“Vi behöver återkomma till kapitalmarknaden någon gång nästa år, men vid det laget kommer vi att ha haft en bra jul och ett flertal kvartal med klara framgångar. Vi kommer också förhoppningsvis att ha skingrat eventuella frågetecken på marknaden om vår affärsmodell är sund och är uthållig”, säger han.
Vad betyder Boxmans misslyckande för Letsbuyits chanser på marknaden?
“Vi har alla vetat i månader att de (Boxman) skulle gå under och det är tråkigt för sektorn och för de inblandade för de har gjort ett anständigt jobb. Det är tufft för konsumentinriktade e-handelsbolag att få tag på pengar nu, särskilt om man inte har en sund affärside. Vi har ett starkare läge (än Boxman) med ett bra kassaläge efter börsintroduktionen. Vi har också en annan affärsmodell, vi säljer inte tiodollars CD-skivor. Vi säljer varor som i snitt kostar 150 euros och vi har en anständig marginal på var och en av de så vi har en tydlig väg mot lönsamhet. Vi kommer att ha ett positivt kassaflöde vid slutet på 2002 och nå breakeven 2003”, säger Palmer.
Hur mycket mer pengar kommer ni att behöva?
“Vi kommer fortfarande att befinna oss i investeringsstadiet nästa år och de investeringar som behövs för att ta oss till lönsamhet ligger på runt 100 miljoner euro men vi behöver inte nödvändigtvis ta in allt nästa år.”
Blir det svårt att återkomma till marknaden?
“Det är inte lätt idag. Jag väntar mig inte att det kommer att bli lättare i det kortare perspektivet. Vi är på god väg att nå våra mål för det tredje kvartalet och vi har en stark jul framför oss. Jag tror att bland de e-handelsföretag som vänder sig till konsumenter har vi bäst chans av alla att få in pengar. Vi har lyckats förbättra vår kostnadsstruktur, gjort vår marknadsföring mer effektiv så vårt resultat för tredje kvartalet kommer troligen att vara bättre än vad vi siktat på”, säger Palmer och uppger att försäljningsmålet för tredje kvartalet ligger en bit över 9 miljoner euro, cirka 75 miljoner kronor.
Andra kvartalet hade Letsbuyit 7,2 miljoner euro i försäljning och rörelseförlusten var ungefär 35 miljoner euro. Palmer lovar att kostnaderna, framför allt på marknadsföringssidan, kommer att minska och uppger att bruttomarginalen, påslaget på inköpskostnaderna, ligger på runt 10 procent.
Efter en kortvarig uppgång från introduktionspriset på 3,50 euro har Letsbuyits aktiekurs sett en stadig nedgång och nu noteras den kring nivåer strax över två euro. Har den negativa utvecklingen på aktiemarknaden skadat verksamheten?
“Nej, det har vi inte sett något av. Det finns en brist på samband mellan aktiekurs och verksamhet och så kommer det nog att vara tills branschen gått igenom en utgallring och överlevarna är de som har klara och starka affärsmodeller. Då tror jag också vi får se en stark återkomst (för e-handelsaktier) och en mer förståndig värdering av företagen.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.