Leif Östlings gyllene handklovar

Ägarturbulensen kring Scania har blivit ett privatekonomiskt klipp för VD Leif Östling. Som tack för att han stannade kvar under Volvos uppköp kunde han ifjol lyfta två extra årslöner, 10 Mkr. Dessutom har han förhandlat till sig ett nytt avtal som garanterar honom en lön och bonus på minst 47 Mkr de närmaste fem åren, även om han blir av med jobbet.

När Volvo gjorde sitt fientliga inhopp i Scania våren 1999 gjorde Leif Östling ingen hemlighet av att han var motståndare till affären. Han började med att sälja sina optioner när Scaniakursen stod som högst, vilket gav en miljon i vinst. Kritiken när affären blev känd var dock hård och han skänkte bort pengarna till en stiftelse.

När Investor i augusti samma år till slut gick med på att sälja till Volvo var det med illa dold besvikelse som Leif Östling accepterade affären.

Under den utdragna perioden då EU-komissionen granskade affären var risken för avhopp uppenbar; vice VD Håkan Samuelsson lämnade tillexempel och blev VD på konkurrenten MAN.

Nu visar det sig att Leif Östling och de andra toppcheferna haft goda skäl att stanna kvar. Enligt Scanias årsredovisning infördes ett extra bonusprogram under år 2000. ”Programmet syftade till att behålla nyckelpersonerna i den turbulens som rådde under Volvotiden”, säger Scanias IR-ansvarige Magnus Hahn.

Leif Östlings del av programmet var en årslön, 5 Mkr. Lika mycket till fick han för att han stannade kvar till och med den 31 december 2001. Pengarna har avsatts till framtida pension.

Scania vill inte uppge hur mycket bonusprogrammet till de 50 cheferna kostat totalt. Enligt Magnus Hahn omfattade det chefer både i Sverige och utomlands.

Därutöver fick Leif Östling en lön på 5,1 Mkr, plus en bonusutbetalning för år 2000 på 4,9 Mkr, totalt 20 Mkr. Men det är inte allt.

Han har också tecknat ett nytt femårsavtal som gäller fram till och med den 30 mars 2006.

Enligt årsredovsningen har det skett ”mot bakgrund av den komplicerade ägarbilden i Scania och på begäran på den nye huvudägaren Volkswagen”, som hoppade in våren 2000 efter att EU-komisssionen stoppat samgåendet med Volvo.

Enligt avtalet garanteras Leif Östling en extra pensionsavsättning på 4,4 Mkr per år i fem år, totalt 22 Mkr. Utöver det får han lön och bonus. Pengarna betalas ut även om Leif Östling får sparken innan tiden löpt ut. Med årslönen 5 Mkr är alltså Leif Östling garanterad minst 47 Mkr.

Avtalet upphör enligt årsredovisningen automatiskt ett år efter att Volkswagen minskat sitt ägande, direkt eller indirekt, till under 5 procent. Även då ska utbetalningarna till Östling göras.

Den första utbetlaningen gjordes förra året vilket hissade upp Leif Östlings totala ersättning till 24 Mkr ifjol.

Leif Östling låter hälsa att han inte vill kommentera sitt avtal.

”Det är en ägarfråga”, säger Magnus Hahn och hänvisar till ersättningskomittén i Scanias styrelse som förra året bestod av avgående ordföranden Ferdinand Piëch, Rolf Stomberg och Marcus Wallenberg. Ingen av dem har återkommit för en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander