Leif Östling vill in på USA-marknaden
För att en affär ska bli av måste flera pusselbitar falla på plats på den amerikanska lastbilsmarknaden.
Det är amerikansk-tyska Daimler Chryslers förvärv av Detroit Diesel för två månader sedan som förändrat Leif Östlings tankar kring Scanias möjligheter i USA. Till skillnad mot Europa där lastbilstillverkarna äger sin motortillverkning har de amerikanska lastbilstillverkarna historiskt köpt sina dieselmotorer från fristående motortillverkare.
”Vi väntar och ser vart det här tar vägen i USA. Cummins servicenät skulle kunna bli en utmärkt plattform för oss i USA”, säger Leif Östling till Ekonomi24.
Cummins och Scania har en nära relation sedan tidigare. Sedan 1992 finns ett gemensamägt bolag för utveckling av bränsleinsprutningssystem för tunga dieslemotorer. Insprutningssystemet är den enskilt viktigaste komponenten i ansträngningarna för att minska utsläppen för dieselmotorer.
Så sent som i måndags sa Leif Östling till en grupp svenska finansanalytiker att han inte såg några fördelar med att köpa en amerikansk lastbilstillverkare. Men därmed inte sagt att Scania för alltid ska hålla sig borta från USA. I samtal med Ekonomi24 spekulerar Leif Östling att Daimler-Chrysler efter att ha köpt in hela Detroit Diesel väljer att styra in Detroits leveranser av dieselmotorer i Daimlers egen fyrtioprocentiga marknadsandel för lastbilar i USA.
Då måste de två andra amerikanska tillverkarna av dieselmotorer, Caterpillar och Cummins, hitta andra köpare till sina motorer på den amerikanska marknaden. En följdeffekt av det skulle enligt Leif Östling kunna bli att Caterpillar och den amerikanska lastbilstillverkaren Ford delar på den pressade lastbilstillverkaren Navistar. Den välskötta lastbilstillverkaren Paccar skulle då tvingas in i armarna på Cummins motortillverkning.
Det är i det här läget som Cummins service- och återförsäljarnät blir över, och Scania få sin efterlängtade inträdesbiljett på den amerikanska lastbilsmarknaden. En affär skulle inte kosta några större belopp, framhåller Leif Östling. Hela Cummins har ett börsvärde på 1,5 miljarder dollar.
”Detta är precis den sorts affär som skulle passa Scania perfekt. Scania har alltid sagt att det inte är någon bra idé att köpa en amerikansk lastbilstillverkare, men att få tillgång till ett servicenät är ett av de möjliga sätten för Scania att komma in på den amerikanska marknaden till ett billigt pris”, säger Hans Westerberg, fordonsanalytiker på Arosmaizels.
“Affären blir dessutom bara mer intressant om Scania knyts närmare Volkswagen eftersom även Volkswagen har intresse av att komma in i USA.”
Leif Östling tar samtidigt död på eventuella spekulationer om att amerikanska Navistar är spekulant på Volvos Scaniaaktier.
”När jag tittade på Navistar var det inte intressant. Bilden av en tuff ledning som blivit hårt kritiserad stämmer ganska bra med vad vi såg”, säger Leif Östling.
Den svaga amerikanska lastbilsmarknaden och osäkerheten kring vart den europeiska lastbilskonjunkturen är på väg påverkar givetvis Scania. Leif Östling varnar för att en höjning av bränslepriset med 10 dollar kommer att ge ”besvärliga effekter”. Dessutom kan de strejker, blockader och andra störningar som pågår i spåren av det höga bränslepriset få viss påverkan på Scania. Leif Östling reviderade även ner vinstutsikterna för Latinamerika och sade sig vara osäker på om vinsten under det andra halvåret skulle bli så stor att den fullt ut täckte upp förlusten under det första halvåret.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.