Leif Östling: ”Northvolt är ett högriskprojekt – se bara hur BMW lämnade”

Northvolt är ett högriskprojekt och att leveranserna till Scania är klart under vad bolaget hade förväntat sig, säger Scanias tidigare VD Leif Östling till Bloomberg.
Leif Östling: ”Northvolt är ett högriskprojekt – se bara hur BMW lämnade” - vindkratensgeografi (51)
Östling om Northvolt: "ett högriskprojekt"

I en intervju med Bloomberg uttalar sig Scanias tidigare VD Leif Östling om batteritillverkaren Northvolt. Han beskriver satsningen i Skellefteå som “ett högriskprojekt” och påtalar att leveranserna till Scania är “klart under nivåerna de hade förväntat sig”.

Östling, som var chef för Scania 1989-2012, säger att saker verkar ha blivit aningen bättre på Northvolt, men understryker att bolaget har långt kvar:

“Se bara hur BMW lämnade”

I början av sommaren aviserade BMW att man dragit tillbaka sin order på omkring 20 miljarder kronor.

Scanias nuvarande VD Christian Levin, riktade den 26 oktober förra året kritik mot Northvolt efter att bolaget haft leveransproblem. Bolaget har under den senaste tiden brottats med växande förluster, leveransproblem och ett flertal dödsfall. Nyligen avslöjades att bolagets planerade emission på 15 miljarder kronor verkar gå trögt.

Läs också:

Leif Östling vill privatisera mera: ”Folk har en övertro på svensk välfärd”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold