Ledamot: ”Inte styrelsens fel”
I en enkätundersökning bland telekomanalytiker som Ekonomi24 gjorde tidigare i veckan visade sig att så gått som ingen hade förtroende för styrelsen och en förkrossande majoritet ville därför byta ut den och ordföranden Lars Ramqvist. Också institutionella ägare, senast Skandia, har vädrat sina kritiska åsikter om Ericssons styrelse.
Ekonomi24 har sökt ett flertal av Ericssons styrelseledamöte, men ordförande Lars Ramqvist, Tom Hedlius, Sverker Martin-Löf och Marcus Wallenberg vägrar att kommentera den kritik som framkommit.
Per Lindh är facklig representant i styrelsen och vald av de anställda Sif-medlemmarna, alltså tjänstemännen. Han räds dock inte kritiken utan anser att styrelsearbetet fungerar väl och att den gör ett gott jobb.
Ericssons styrelse har fått kritik för att inte ha tillräckligt stor kompetens om mobiltelefoner och i slutändan konsumentprodukter. Vad är din kommentar? ”Vi har anpassat oss och den totala kompetensen har ändrats under det senaste året, vi har ju tagit in internationell kompetens och anpassat styrelsen åt det håll som varit nödvändigt. Niall FitzGerald kommer från livsmedelföretaget Unilever och kan konsumentbranschen. Pfeiffer Eckhard kommer från databranschen. Med den nya kompetensen har vi en bredare syn på världsekonomi, och ett alternativt synsätt på konsumentmarknaden.”
Är dagens styrelse rätt sammansatt, är mixen bra? ”Det rör sig åt rätt håll. Frågan är hur marknaden rör sig och vilken kompetens som behövs framöver. Sammansättningen av styrelsen går åt rätt håll, men på vilket sätt vill jag inte kommentera.
Vad tycker du om att Investor och Industrivärden utövar makten i Ericsson genom att det är de som majoritetsägare som tillsätter styrelsen? ”Det är i första hand en ägarfråga, men jag tror att det garanterar en mer långsiktig utveckling i bolaget. Ur ett fackligt perspektiv så är det bra med en svensk ägarstruktur, vi främjas med dagens system. Samtidigt kan jag förstå de utländska ägare som är kritiska för att de har en stor aktiepost i Ericsson, men som inte har något inflytande.”
Ericssons styrelse har också kritiserats för att den inte har tagit i med krafttag för att reda ut de problem som mobiltelefonsidan orsakat bolaget. ”Bolaget gör marknadsundersökningar för att få reda på vad konsumenterna vill ha och industridesigners tar fram telefonerna. Det är svårt för en styrelse som träffas sex gånger per år att ha detaljkunskap om vad de olika delarna inom bolaget gör. Av den anledningen är det svårt att ifrågasätta och ändra de resultat som kommit fram. Det är orättvist av en styrelse att säga hur en telefon ska se ut. Hur mobiltelefonerna ska se ut styrs på verksamhetsnivå.”
“Den totala produktfloran har inte stämt, men man ska komma ihåg att enskilda produkter gått bra, exempelvis T28an. Det är svårt att säga att allt är fel.
Visst, men en styrelses uppgift är bland annat att påtala strukturproblem i ett företag och hjälpa till att reda ut dem? ”Det finns ju en ledning på företaget som arbetar med dessa frågor. Det är i första hand deras uppgift att dra slutsatser av verksamhetens utveckling och ändra den.”
Du verkar tycka att kritiken mot Ericssons styrelse är orättvis? ”Ibland verkar det som om styrelsen ska lägga sig i på detaljnivå. Jag har svårt att se att vi ska göra det. Det är svårt att säga när vi skulle ha gjort något, tappet på mobiltelefonsidan kom snabbt. Det är svårt att se hur styrelsen skulle ha insett att det började gå dåligt.”
Vad har styrelsen för ansvar för företagets missar? ”Det har jag inte funderat på och vill inte uttala mig om det”
Varför har styrelsen hållit fast om att behålla mobiltelefonsidan så länge? ”Vi har ansett det viktigt att behålla hela kedjan och erbjuda våra kunder både terminaler och system.”
Ekonomi24 publicerade i tisdags en enkätundersökning som visade att de ledande Ericssonanalytikerna i Stockholm inte har förtroende för bolagets styrelse. Hur allvarligt är det att marknaden inte har förtroende för Ericsson? ”Marknaden tittar nog mest på hur branscher utvecklas som helhet, exempelvis hur telekombranschen går.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.