Scania
Lastbilsjätten avfärdas som Northvolts räddning: ”Kommer inte ta över”
![Christian Levin Scania VD](https://www.affarsvarlden.se/wp-content/uploads/2025/02/sdlXs8Dc4fSxVI-nh-900x600.jpg)
Scania fortsätter att stärka sitt grepp om Northvolt. Lastbilsjätten köper Northvolt Systems Industrial, som tillverkar batterisystem för industrin. Bland kunderna finns gruvteknikbolaget Epiroc och krantillverkaren Konecranes. I köpet ingår bland annat en fabrik i Polen och 300 anställda i Gdańsk och Stockholm. Det avslöjade SvD på tisdagsmorgonen.
Första kritikern
Scania var först ut bland Northvolts kunder att kritisera batteritillverkaren offentligt. På en kapitalmarknadsdag i oktober 2023 beskyllde VD:n Christian Levin den svaga försäljningen av ellastbilar på batteripartnern.
”Orderingången på helt eldrivna fordon är långt ifrån tillfredsställande”, sa han till Di.
Då beskrevs kritiken som sensationell, men senare instämde den ena kunden efter den andra i klagosången. Och den viktigaste av dem alla, största ägaren Volkswagen, lämnade till sist även styrelserummet.
Tog fabriken i pant
Det var i början av november förra året. Veckor senare ansökte Northvolt om konkursskydd i en domstol i Texas. Då ställde Scania ensam upp med 1,1 mdr kr i så kallad DIP-finansiering. En speciell typ av bryggfinansiering för bolag som genomgår rekonstruktion i en amerikansk Chapter 11-process.
Lånet var helt nödvändigt för att Northvolt skulle överleva. Allt som återstod i kassan vid ansökan om konkursskydd var 300 Mkr, vilket beräknades räcka i en vecka.
Men stödet kom inte gratis och i utbyte fick Scania Northvolt-fabriken i Västerås i pant, vilket Affärsvärlden avslöjade. Northvolt Labs, som fabriken heter, utvecklar, säljer och tillverkar batterier till slutkund. Den fungerar också som forskningscenter.
Beroende av Northvolt
Northvolt är Scanias enda leverantör av batterier till ellastbilar. Därför har lastbilsjätten också ett särskilt intresse av batteritillverkaren.
I januari blev det känt att Scania skickat personal till Northvolts fabrik i Skellefteå. Enligt Reuters, som tagit del av interna dokument, skulle Scania-anställda “coacha” teamledare och skiftchefer för att öka produktionstakten.
Scania har bekräftat sin närvaro på fabriken för nyhetsbyrån.
Att lastbilstillverkaren nu tar nästa steg och köper en av Northvolts verksamheter kanske inte förvånar.
Enligt uppgifter till SvD landar köpeskillingen sannolikt på mindre än 100 Mkr, vilket är långt under de 1,6 mdr kr som Northvolt investerat.
Northvolts presschef Erik Zsiga vill inte bekräfta prislappen. Det vill inte heller Scanias presschef Erik Bratthall.
“Vi är i första steget av processen. Nu väntar vi på att affären godkänns av myndigheter och domstol i USA”, säger Bratthall till Affärsvärlden.
“I normalfall skulle vi inte ha gjort det publikt i det här steget, men i och med Chapter 11 så måste vi göra på det här sättet”, fortsätter Scanias presschef.
Vad är er plan med verksamheten?
“Det här blir en del av vårt segment Power Solutions”, säger Erik Bratthall.
Segmentet utgör enligt Erik Bratthall omkring 2–3% av Scanias totala omsättning, och tillverkar motorer för industrifordon, till exempel patrullbåtar – alltså inte lastbilar.
Verksamheten som Scania nu tar över kommer att tillverka batterier till dessa fordon. Men för att göra det krävs battericeller.
“Battericellerna kommer vi köpa in från en annan leverantör”, säger Erik Bratthall.
Blir det en kinesisk leverantör?
“Hörru du, jag vet inte om vi kan gå in på det.”
Från början var planen att Northvolt skulle kunna tillverka battericeller för just denna typ av batterier, till fabriken i Gdánsk. Men så blev det inte, och hittills har även Northvolt köpt in denna typ av battericeller från andra leverantörer, förklarar Northvolts presschef Erik Zsiga.
Scania – den vita riddaren?
Northvolts försäljning av anläggningen i Polen är ett steg mot att renodla verksamheten. Allt som inte hör till kärnverksamheten ses över. Ett annat exempel är Novo Energy, ett samriskbolag där Volvo Cars i slutet av januari kom överens med Northvolt att ta över ägandet. Novo Energy planerar en batterifabrik i Göteborg.
Men renodlingen löser inte Northvolts problem. I början av Chapter 11-processen uppgav bolaget att det behöver resa 10–15 mdr kr till och med 2027.
Scanias engagemang har väckt frågan: är lastbilsjätten Northvolts vita riddare?
Flera källor med god insyn som Affärsvärlden talar med avfärdar dock att Scania skulle vilja ta över Northvolt.
“De kommer inte ta över”, säger en av källorna som lyfter fram dagens offentliggjorda affär som ett exempel på att Northvolt under Chapter 11 försöker sälja av så mycket som möjligt.
På frågan om Scania har planer på att köpa ytterligare delar av Northvolts verksamhet svarar lastbilstillverkarens presschef Erik Bratthall:
“Nej, det här är ingenting som vi kan spekulera om.”
Läs också: Scania köper Northvolt-fabrik i Polen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.