Lämnar Liseberg för Tivoli

Attraktioner med artificiell intelligens, egna hotell och restauranger som serverar vego-mat. Det är några av trenderna inom nöjesparksbranschen, enligt Lisebergs avgående vd Andreas Andersen som nu återvänder till Tivoli.

En genomgående professionalisering av branschen för att möta kundernas ökade krav på säkerhet, estetik och kvalitet. Så summerar Lisebergs avgående vd Andreas Andersen utvecklingen av nöjesparksbranschen de senaste två decennierna. För att stå sig i konkurrensen i framtiden måste parkerna hela tiden ha koll på de senaste trenderna.

– Det som händer just nu är att teknik som virtual och augmented reality och artificiell intelligens börjar bli en del av attraktionerna på olika sätt. När det gäller restaurangutbudet ser vi en efterfrågan på fler hälsosamma alternativ. 2015 öppnade vi vår första veganska restaurang på Liseberg och i dag är den en succé. Det var inte fallet för fyra år sedan.

Andreas Andersen är utbildad jurist och civilekonom i Köpenhamn och arbetade närmare fem år på det danska finansdepartementet innan han började sin bana inom nöjesparksbranschen. Mellan 2001 och 2008 jobbade han inom Tivoli-koncernen i Köpenhamn, bland annat som vice vd. Därefter var han under tre år direktör i Bryssel för den där nystartade Europaavdelningen inom International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA), den internationella branschorganisationen för nöjesanläggningar. Under sin tid där besökte han nöjesparker runt om i världen och hade runt 160 resdagar per år. Totalt har han provåkt över 500 olika berg-och-dalbanor.

– Jag har besökt många fantastiska parker som Cedar Point i Ohio och Disney Sea i Tokyo, men också en hel del konstiga anläggningar. I Korea och Vietnam testade jag attraktioner som jag kanske inte borde ha åkt, rent säkerhetsmässigt, och som jag inte vill göra om.

På Liseberg, Sveriges största nöjespark, började han som vd 2011. Då hade företaget problem med sjunkande besökssiffror, främst inom segmentet 12–24 år. Genom en rad åtgärder, bland annat ett riktat investeringsprogram, har han lyckats locka tillbaka ungdomarna. Sedan han tillträdde har Liseberg-koncernens omsättning ökat från drygt 960 miljoner kronor till drygt 1 200 miljoner kronor. Besökssiffrorna har stärkts och ligger i dag på runt 3,1 miljoner.

Inför årets säsong hoppas Andreas Andersen på en svalare sommar än fjolårets. För nöjesfält är i regel alla dagar över 26 grader lika med dåliga affärer.

– Det ideala är en vanlig svensk sommar, runt 20 grader och växlande molnighet. Men förra årets värmebölja som ledde till ett lågt antal gäster kompenserades till stor del av en extra bra Halloween- och julsäsong.

Han berättar dock att nöjesfälten i Skandinavien generellt sett inte har någon större tillväxtpotential när det gäller antalet besökare. Ska de växa måste de satsa på andra affärsområden, som licensverksamhet och hotell. Det senare har Liseberg tagit fasta på. Just nu pågår arbetet med att bygga en vattenpark och ett upplevelsehotell söder om den befintliga nöjesparken. Men Andreas Andersen kommer inte att vara kvar till invigningen 2023. I april blev det officiellt att han har valt att sluta som vd och i stället bli ny direktör för Tivoli-parken i Köpenhamn. Orsaken är att han vill vara närmare sin 11-åriga dotter och övriga familj som bor där. Exakt när han kommer att tillträda sin nya tjänst är inte helt klart, men han gissar på sensommaren.

– Tivoli är min barndomspark, så det känns ju lite som att komma hem. Den har mer fokus på vuxna gäster, restauranger och musik, jämfört med Liseberg som mer är en klassisk nöjespark. Men när det gäller omsättning är verksamheterna relativt likvärdiga.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.