Lågprisflyget på allt högre höjd

Det expansiva lågprisflyget växer vidare och kan snart komma att konkurrera om affärsresenärerna på allvar.

Lågprisflyget fortsätter att breda ut sig i norden och senast i raden är norskägda Sterlings nya linje mellan Oslo och Köpenhamn. Det Köpenhamnsbaserade flygbolaget ökar därmed pressen ytterligare på SAS genom att utsätta den inomnordiska guldrutten för lågpriskonkurrens. Tidigare har SAS varit ensam på den linjen och prissättningen har varit därefter.

Sterlings nya rutt är bara det senaste exemplet på hur det nya lågprisflyget väver in Norden i ett allt tätare nät. Förutom Sterling flyger också Traffic Europa, Goodjet, Virgin Express och i synnerhet Ryanair på den nordiska marknaden.

För SAS innebär det nya lågprisflyget att bolaget tappar framför allt lågpriskunder. Men de mycket låga priserna har också lockat fram nya resenärer. Den gemensamma kakan har blivit större. Bara i januari ökade Ryanairs antal passagerare i Europa med 50 procent jämfört med förra året. Dessutom har Ryanair beställt hundra nya Boeingplan för att kunna möta efterfrågan.

På längre sikt kan lågprisflyget bli ett större hot mot SAS. Bolagets mest lönsamma kunder är affärsresenärerna. Dessa tillhör med all säkerhet nästa målgrupp när lågprissegmentet börjar mättas.

Ryanair slår SAS

Med sitt överlägsna linjenät, bättre service och komfort och bonusprogram har SAS och liknande bolag fortfarande affärsresenärerna i ett fast grepp. Men Ryanair och de andra bolagen bygger snabbt ut både antal avgångar och linjer från Norden till London och andra europeiska storstäder. Ryanair har redan fler passagerare från Sverige till London än vad SAS har.

Ju fler mål i Europa som öppnas med lågprisflyg, desto attraktivare blir de nya bolagen också för de annars kräsna affärsresenärerna. I första hand gäller det destinationer som London och Bryssel.

När också storföretagen skär i sina resebudgetar blir den stora skillnaden i pris mellan de traditionella flygbolagen och lågprisbolagen allt svårare att bortse ifrån. Om man kan minska sina kostnader med flera tusen kronor finns allt fler som kan avstå från fri mat och sprit och i stället ta sig till Skavsta.

Enligt brittiska Barclay Cards årliga undersökning bland affärsresenärer så har andelen som använt lågprisflyg stigit från 28 procent 1999 till 53 procent 2001. Av tillfrågade vd:ar hade 57 procent använt lågprisflyg.

Billiga flygplatser

Än så länge har lågprisbolagen bara en mindre andel av marknaden i Europa men de växer mycket snabbt och gör det dessutom på ett lönsamt sätt. Förra året gjorde Ryanair en vinst på runt en miljard kronor för perioden mars till december. Ett test på deras effektivitet kommer när och om de kanske måste börja flyga också på de större och etablerade flygplatserna för att på allvar kunna konkurrera om affärsresenärerna. En ansenlig del av deras kostnadsförsprång i dag utgörs av låga eller nästan obefintliga flygplatsavgifter och lägre löner.

Även researrangörer som Ving och Fritidsresor kan komma att känna av lågprisflygets framfart. Kombinationen av billigt flyg och lättheten i att söka och boka boende via internet kommer säkert att få fler att vända grisfesterna ryggen och bli sina egna reseledare. Något större hot borde det emellertid inte bli eftersom mycket av arrangörernas styrka ligger i stora bulkbokningar av både hotell och flygstolar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.