E-handel
Låga vinstmarginaler för e-handelsbolag

Enligt studien har vinstmarginalen i genomsnitt sjunkit från 1,44 procent till 0,84 procent från 2017 till 2018. Samtidigt växer e-handeln med omkring 20 procent årligen.
De mest lönsamma företagen återfinns bland elektronik- och modebolagen, med 67,84 respektive 2,43 procent i vinstmarginal. Sämst ser det ut för livsmedelsbolagen, där vinstmarginalen ligger på minus 14,67 procent.
Enligt Proof Analytics finns det tre grundorsaker till den sjunkande vinstmarginalen bland e-handelsbolagen.
Det första skälet är att bolagen lägger för mycket fokus på snabb konvertering. Produkterna marknadsförs ofta endast bara online via klick för att kunna mäta konvertering, vilket kan innebära att tillväxten avtar samtidigt som kostanden för varje konvertering ökar.
Det andra skälet uppges vara en växande konkurrens, samtidigt som lojaliteten bland kunderna inte är särskilt hög. Den tredje och sista punkten är att bolagen sällan har interna resurser för analys.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.