Laddar för en långsiktig tillväxtresa

Garo erbjuder högintressanta tillväxtmöjligheter inom affärsområdet E-mobility. De överskuggas emellertid av cykliska risker i den övriga verksamheten och en hög börsvärdering.

VÄNTA Gnosjöbaserade Garo gjorde våren 2016 en succéartad entré på Stockholmsbörsen. Från noteringskursen på 73 kronor steg aktien på bara ett år till 250-kronorsnivån. Efter den imponerande kursresan synades aktien i Affärsvärlden nr 12/2017.

I analysen jämfördes Garo, som producerar produkter för elinstallationsmarknaden, med Nibe, med produkter inom värme. Likheterna mellan de båda småländska företagen var många, men det fanns också tydliga skillnader: Garo framstod som mer cykliskt, mer fokuserat på organisk tillväxt, hade betydligt starkare finanser och värderades dessutom med en rejäl premie jämfört med Nibe – p/e 31 mot p/e 21 respektive ev/ebit 24 mot ev/ebit 18.

Rekommendationen blev att avvakta med Garo och i stället blev det Nibe som knep en upprepad köprekommendation i det följande numret. Sedan dess har Garo-aktien stigit med cirka 10 procent, medan Nibe rusat med hela 75 procent. Däremellan hann Affärsvärlden därtill med en träffsäker säljrekommendation på Garo i nr 49/2017.

Efter att säljrekommendationen gick i mål under slutet av 2018 har Garo-aktien emellertid åter fått upp ångan. Aktien bottnade strax under 140 kronor i oktober i fjol och steg till nära 330 kronor som mest i juli. Efter en rekyl handlas aktien nu strax över 270 kronor.

Kursuppgången handlar i mångt och mycket om den explosiva tillväxten inom affärsområdet E-mobility, som tidigare gick under namnet Ladd. Garo utvecklar och tillverkar här i huvudsak laddstolpar och laddboxar för laddning av elfordon. I en värld där klimatförändringar får alltmer uppmärksamhet och de politiska ambitionerna skruvas upp, ökar elbilsförsäljningen snabbt – om än från låga nivåer.

Både Norge och Sverige tillhör de länder i världen där elbilspenetrationen kommit längst. Dessa två marknader är också Garos viktigaste, med 19 respektive 64 procents andel av koncernens omsättning i fjol. I Sverige har laddbara bilar, det vill säga elbilar plus laddhybrider, en marknadsandel av nyregistreringarna på cirka 10 procent hittills i år – upp från 4 procent i fjol, enligt Bil Sweden. Prognosen är en andel på 13 procent för helåret.

Med denna utveckling ökar naturligtvis behovet av laddinfrastruktur, i form av både hemmaladdare och publika laddare. Noterbart är att Garos redan goda tillväxt här får stöd av politiska initiativ. Från juli i år återinförde regeringen bland annat ”Ladda hemma-stödet”, vilket innebär att privatpersoner kan få tillbaka som mest 10 000 kronor vid köp av en laddbox. En av Garos samarbetspartners, den tyska energijätten Eon, skyltar med detta på sin sajt, där just Garos laddbox får ett pris på knappt 11 000 kronor efter bidraget. Garo har för övrigt ett flerårigt avtal med Eon om leverans av laddare för såväl hemmabruk som publik användning i flera europeiska länder, däribland Tyskland och Storbritannien.

Den goda tillväxten inom E-mobility framgår av diagrammet intill. Affärsområdets omsättning ökade från 2015 till 2018 från 46 till 163 miljoner, motsvarande över 50 procents årlig tillväxt i genomsnitt. Och trenden visar inga tecken på att vika – första halvåret i år var tillväxten 74 procent. Det innebär att E-mobility, som så sent som 2015 bara stod för 8 procent av koncernens omsättning, i år lär stå för omkring en fjärdedel. Den höga tillväxten ger alltmer utslag på koncernens siffror och det råder inga tvivel om att det snabbväxande affärsområdet går en ljus framtid till mötes, där det lär kunna växa vidare oavsett de närmaste årens konjunkturutveckling. Man skall dock ha klart för sig att detta är en mångmiljardmarknad i ett längre perspektiv och att Garo här möter konkurrens från stora bolag som exempelvis ABB och Schneider Electric.

Om det är lätt att gilla E-mobilitys framtidsutsikter är det desto svårare att bli eld och lågor över Garos gamla kärnverksamhet. Affärsområdena Installation, Projekt och Tillfällig el är betydligt mer mogna och cykliska affärer. Produkterna, alltifrån stickproppar till kabelskåp, säljs huvudsakligen via grossister som exempelvis Ahlsell och Elektro­skandia till slutkunder som är elinstallatörer, industrier, byggbolag och uthyrningsföretag. Verksamheten har gynnats av inte minst de senaste årens ökade bostadsbyggande i Sverige, som nu ser ut att vända i motsatt riktning (se diagram över byggstarter). Vd Patrik Andersson talade i halvårsrapportens vd-ord om fortsatt god efterfrågan på byggrelaterade produkter i Sverige, men att det förväntas mattas av successivt under 2019 i takt med de minskade byggstarterna.

På börsen är investerarnas skepsis påtaglig mot leverantörer till byggsektorn. Företag som köksbolaget Nobia, fönsterbolaget Inwido, ventilationsfirman Lindab och taktäckaren Nordic Waterproofing handlas alla kring ev/ebit 9–11 gånger på konsensusprognoserna för 2020, enligt Factset. Med en sådan multipel på Garos cykliska, byggberoende kärnverksamhet värderas E-mobility därmed implicit till omkring sju gånger omsättningen (ev/sales), vilket är en multipel som mer för tankarna till ett snabbväxande och höglönsamt mjukvaru- eller medicinteknikbolag. Vi tvivlar inte på E-mobilitys tillväxtpotential, men Garo är långt ifrån ensamma om att sälja laddare till elbilar, vilket lär hålla nere lönsamhetspotentialen.

I Garo ska E-mobilitys ljusa utsikter ställas mot cykliska risker i den övriga verksamheten. Den fortsatt höga värderingen, ev/ebit 23 respektive 21 eller p/e 28 respektive 26 på Affärsvärldens prognoser för 2019 respektive 2020, gör att Affärsvärlden alltjämt väljer att stå vid sidan om. Givet att E-mobility blivit en allt större del av koncernen ser aktien mer lockande ut nu än tidigare, men vi lutar ändå åt att det sannolikt väntar bättre köplägen när Garos byggrelaterade verksamhet möter en hårdare motvind.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.