Kvinnligt och manligt på nätet
Kläder, leksaker, hälso- och skönhetsartiklar. Det är vad kvinnor helst köper på nätet, enligt en färsk undersökning från konsultföretaget Ernst & Young.
Rapporten, som refereras av nyhetstjänsten CNN, bygger på uppmätta köpvanor hos 1.200 amerikanska internetanvändare. Den visar att männen köper i första hand datorer, elektronikprodukter och programvara. Män shoppar också mer flygbiljetter och bokar hotell oftare än kvinnor. Populära sajter bland kvinnorna är eToys.com och hälso- och skönhetssidan Drugstore.com. Attraktiva handelsplatser bland männen är till exempel datorfirman Egghead.com och kontors- och datorsajten Office Max.
Nätet öppnar nya möjligheter för bolagen att skaffa specifik information om konsumenterna. Ju mer man vet om kunden, desto mer träffsäkert kan företagen marknadsföra och sälja sina produkter. De företag som säljer på nätet skärskådar nu konsumenternas beteenden för att förstå hur de fattar sina köpbeslut. Studier av manligt och kvinnligt nätshoppande är ett sätt.
Men det handlar inte bara om skillnader. Det finns också likheter. Män och kvinnor köper faktiskt i stor utsträckning likadana varor. Bland enskilda produkter och sajter köper kvinnor mest böcker, följt av CD-skivor, datorer och datortillbehör. På den manliga sidan toppas listan av datorer, med CD-skivor och böcker som näst populäraste produkter.
Barnkläder och leksaker
Hur ser det ut i Sverige? På det svenska internetvaruhuset Toga.com köper kvinnor mest modekläder, medan underkläder hamnar överst på männens shoppinglista följt av kläder, elektronikprylar och spel. Även kvinnor handlar i stor utsträckning underkläder. Kläder och leksaker till barnen köps främst av de kvinnliga surfarna.Män och kvinnor handlar lika mycket heminredningsprylar, något som Christer Myhrán, VD för Toga.com, tolkar som att det råder jämlikhet i hemmen.
Internetvaruhuset Letsbuyit.com säljer mest datorer och hemelektronik till sina manliga kunder medan kvinnorna främst handlar husgeråd, skönhetsartiklar och accessoirer.
Rent generellt hamnar böc-ker på första plats, följt av programvara, CD-skivor och videofilmer, resor och hotellvistelser och biluthyrning. Först på femte plats kommer klädinköp, enligt en studie av Boston Consulting Group som mätt all internetshopping i procentuella andelar.
Klart är att den tidigare bilden av näthandlare håller på att förändras. Från början var den typiske nätpionjären en ung man, ett teknikfreak. Och de flesta surfare är fortfarande välutbildade, förmögna och manliga. Men kvinnorna är alltså på frammarsch.
Målinriktade
“Drygt hälften av alla som handlar på Toga är kvinnor”, säger Christer Myhrán, VD för Toga.com. På Letsbuyit.com däremot står männen fortfarande för drygt två tredjedelar av nätinköpen, även om det är en jämn fördelning mellan könen när det gäller antalet besökare.
När nätet var ungt var det alltså mest män som handlade. Och fortfarande tillbringar män generellt sett mer tid i den virtuella världen och besöker fler sajter än vad kvinnor gör. Ernst & Youngs rapport visar att kvinnor i allmänhet är mer måna än män om att en sajt är lättnavigerad och att det är enkelt att hitta. En annan skillnad är att män tar mer tid på sig för att hitta en specifik vara och jämföra produkter genom att besöka olika webbsidor.
Därefter blir män mer målinriktade, åtminstone de som surfar in på Toga.com. Männen går in på en sajt, köper en vara, betalar och stänger ned sidan. Väl inne på en sajt lägger kvinnorna ned betydligt mer tid. De surfar runt, kollar fyndlådan, utnyttjar medlemserbjudanden och köper i genomsnitt fler saker än män. Men kvinnor köper billigare produkter och lägger totalt sett ner något mindre pengar än de manliga internetshopparna.
Men det är inte bara mellan könen som det finns skillnader. Pionjärerna bland internethandlarna köper mer än tre gånger så mycket på nätet som de breda grupper som precis upptäckt och börjat handla på nätet, enligt Boston Consulting Group.
När det gäller kontakterna med nätbutikernas kundtjänst finns skillnader mellan könen, åtminstone hos Toga.com. De kvinnliga nätshopparna stannar kvar i mediet, det vill säga skickar e-post. Männen kontaktar däremot sajten utanför mediet, till exempel ringer.
Många shoppare är unga. Över hälften är under 35 år enligt undersökningsföretaget MMXI Nordic. Men den största enskilda åldersgruppen är mellan 35 och 49 år följt av nät-användare mellan 25 och 34 år.
Shoppingvanorna speglar i hög grad de inköp som kunderna gör i vanliga affärer. Men anledningen till att man surfar är inte – tvärtemot vad e-handelsföretagen skulle önska – att göra avslut. Bara två procent av alla internetanvändare hade shopping som främsta motiv till att koppla upp sig, enligt Boston Consulting Group.
Mängder av e-handelsföretag slåss om konsumenternas pengar. En del betonar att man måste skapa förtroende och bygga upp långsiktiga relationer med kunden. Christian Myrhán på Toga.com menar att det viktigaste är att göra sajterna mer attraktiva för kvinnor för att locka till sig de kvinnliga nätkunderna. Den som lyckas med det tar hem en stor del av spelet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.