Kvalitena
Kvalitena: ”Arbetar med att stärka balansräkningen”
Förra veckan rapporterade Affärsvärlden att det framkommit uppgifter om att fastighetsbolaget Kvalitena inte lyckats betala ränta och amorteringar till sina obligationsinnehavare. Summan som skulle amorteras uppgick till 40 Mkr.
Hänvisar till “tekniska skäl”
Kvalitena har tidigare informerat om att bolaget inlett diskussioner med större obligationsinnehavare i syfte att senarelägga amortering och betalning av ränta på bolagets seniora icke säkerställda obligationer.
Till grund för att betalningen inte skett hänvisar bolaget till “tekniska skäl”:
“Bolaget har inte, av tekniska skäl, kunnat förhindra att obligationernas utestående kapitalbelopp skrivits ned med 40 000 000 kr i Euroclear Sweden AB:s system. Nedskrivningen påverkar dock inte obligationsinnehavarnas fordran enligt obligationsvillkoren, eftersom denna amortering i praktiken inte har skett. Bolaget för nu diskussioner med Euroclear Sweden AB om hur den uppkomna situationen kan hanteras”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Aktuellt med försäljning av tillgångar
Samtidigt uppger Kvalitena att de nu arbetar med en plan för att stärka sin balansräkning. Den omfattar även försäljning av vissa tillgångar samt betalning av ränta och amortering på obligationerna.
“Bolaget för nu diskussioner med Euroclear Sweden om hur den uppkomna situationen kan hanteras. Bolaget vill också betona att det inte är insolvent. De uppgifter som spridits bland annat i media dementerar bolaget. Bolaget avser att återkomma med mer information kring processen framåt och om hur diskussionerna med större obligationsinnehavare utvecklas inom en snar framtid”, avslutar Kvalitena.
Euroclear: “Kvalitena hade inte teckning”
Cecilia Strömmer, kommunikations- och marknadschef på Euroclear, har i Fastighetsnytt kommenterat att den uteblivna betalningen berodde på att Kvalitena inte hade teckning för betalningen.
“Problemet är att Kvalitena inte hade teckning på sitt konto när det här skulle göras. Sedan om man tycker att det är ett tekniskt fel eller inte, vet jag inte. Men vi har inte gjort något fel mot dem”, sa hon till Fastighetsnytt.
I en skriftlig kommentar till Afv skriver Cecilia Strömmer:
“Vi har förstått att information i Kvalitenas pressmeddelande har tolkats som att det är tekniska skäl hos Euroclear Sweden som är orsaken till att utestående kapitalbelopp har skrivits ned. Men Euroclear Sweden råder inte över den uppkomna situationen. Genomförandet av en amortering sker i flera steg som sammanlagt tar elva dagar. I sista steget sker betalning. Även om betalning inte kan göras så går det inte att backa en amorteringsprocess. Det beror på att obligationen kan börja handlas enligt nya villkor redan innan betalning sker. Euroclear Sweden följer etablerad marknadspraxis för hur amorteringar ska gå till.”
Artikeln har uppdaterats i efterhand med kommentarerna från Euroclear.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.