Kul jul väntas för mobilhandlarna
Det tror både Vodafone Sverige och Geab The Phone House, två av de största återförsäljarna av mobiltelefoner i Sverige.
Efterfrågan på mobiler har kommit tillbaka starkt under hösten och för september månad visade branschstatistik en försäljningsökning på 30 procent jämfört med förra året.
![]() |
BARA HÅRDA KLAPPAR: Om mobilhandlarna får bestämma
|
Därmed ser årets julhandel ut att kunna bli riktigt kul för mobilförsäljarna. Extra drag kan det dessutom bli just över jul eftersom det nu är 12 och 24 månader sedan rekordjularna 1999 och 2000.
De abonnemang som tecknades då går således ut nu och därmed kan kunderna passa på att köpa subventionerade telefoner när de förlänger eller byter abonnemang.
“Tjång”, sa det visst
“Det känns lite som om vi kommit över en tröskel i efterfrågan. Produkterna har blivit så pass intressanta och skiljer sig så pass mycket från tidigare modeller att det finns en verklig anledning att byta”, säger Daniel Lindholm, marknadschef på Geab.
Kunderna har också visat stort intresse för de nya telefonerna som har möjligheten att skicka eller till och med ta bilder. MMS-tekniken ser snabbt ut att bli precis så populär som alla inom telekombranschen hoppas på.
“Jämfört med GPRS, som ju tog lång tid på sig, så har MMS gått mycket fort. Det sa bara tjång så var det massor med folk som skickade bilder”, säger Tommy Sundström, vice VD på Vodafone Sverige som lanserade sin MMS-tjänst för en månad sedan.
När det gäller de mer avancerade telefonerna, med kamera och färgskärm, så har Nokia och Sony Ericsson fått oväntat hård konkurrens från utländska tillverkare.
Bolag som Samsung och Panasonic har fått ordentligt fotfäste på den svenska marknaden.
Stor andel
“Om någon sagt det till mig för några år sedan så hade jag varit tveksam till att de skulle lyckas slå sig in på marknaden, men det är jag inte längre. Det handlar inte om några promille utan de kan nog ta en ganska stor andel. Det är positivt med fler märken på marknaden”, säger Tommy Sundström.
En del av förklaringen tror han är att kunderna vants vid att ständigt ställas inför nya telefonmodeller från Nokia och Sony Ericsson vilket gjort dem vana att jämföra mellan telefonerna.
Daniel Lindholm tror också att de utländska märkena har starkare varumärken när det handlar om ljud och bild.
“När det gäller den här typen av kombinationsprodukter, till exempel en inbyggd kamera, så tycks folk ha lättare att köpa andra märken. Man tänker att det inte bara är en telefon som man köper och då är man van vid att köpa en video eller TV från Samsung”, säger han.
Fortfarande väntas dock Nokia och Sony Ericsson att dominera marknaden i Sverige, så även under julhandeln. I paketen under granen kommer dock inte främst kameratelefoner ligga utan precis som förra året billiga kontantkortstelefoner.
“Det är svårt att ge bort ett abonnemang till någon annan så det kommer att vara fortsatt bra efterfrågan på kontantkortstelefoner. Men det är också många som passar på att köpa lite dyrare presenter till sig själva runt jul”, säger Daniel Lindholm.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.