Krymper kostymen

Lindex går sin egen väg. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet.

Klädkedjan Lindex vinst regnade bort. Under bokslutsårets första kvartal, som sträcker sig från september till november, föll vinsten från 79 till 14 miljoner kronor. Vinstraset beror naturligtvis på höstvädret som var sämsta tänkbara för klädhandeln. Värmen gjorde att konsumenterna helt enkelt hoppade över att förnya vintergarderoben. Ju längre säsongen led, desto mer välfyllt blev lagret och till slut tvingades Lindex, precis som konkurrerande butikskedjor, rea ut kläderna till rejält nedsatta priser. Reor sätter fart på försäljningen som faktiskt ökade med 15 procent, men är samtidigt förödande för vinsten.

Vädret och modets nyckfulla förändringar är en sak. Klädföretagen och dess aktieägare måste räkna med att enstaka kvartal kan gå riktigt dåligt till följd av dessa orsaker.

Men Lindex nöjer sig inte enbart med att ange vädret som orsak till vinstnedgången. Vid den analytikerträff som arrangerades dagen efter att kvartalsrapporten presenterades ägnade Lindex-ledningen nämligen inte så mycket tid åt att skylla på vädret. Viktigare var att ledningen betonade att konsumenternas köpmönster har förändrats. Enligt vad Lindex förklarade för analytikerna har konsumenterna börjat handla mindre.

Oroande signaler

Lindex är ganska ensamt om att betona att svenskarna kommer att konsumera mindre i år än i fjol.

Företagsledningen är dock så säker på sin sak att den ska förändra inköpsplanerna som en förberedelse inför en väntad lägre konsumtionen. Förändringen är en aning oroande: Om Lindex misstar sig på konsumenternas köpvilja är risken stor att Lindex står med tomma butiker nästa höst efter att ha köpt in för litet kläder nu i vinter och vår.

Det är inte bara på hemmamarknaden (Norden står för över 90 procent av försäljningen) som Lindex bedömning påverkar affärsstrategin. Bolaget drar i nödbromsen i Tyskland. Fram till augusti i år räknar bolaget med att öppna en till sex nya butiker i Tyskland. Det är en rejäl minskning jämfört med fjolåret då bolaget under samma period öppnade elva butiker.

En viktig anledning till att Affärsvärlden i september i fjol förändrade rekommendationen för Lindexaktien från sälj till köp berodde på att Lindex äntligen tycktes vara på väg att slå igenom i Tyskland. Nu däremot är osäkerheten om Tysklandsatsningen åter stor. Det är dessutom svårt att förstå hur en långsiktig satsning på en ny jättemarknad ska påverkas av ett mycket dåligt kvartal för hela klädbranschen.

Affärsvärlden tror nämligen att höstsäsongen inte är ett särskilt gott riktmärke för hur klädåret kommer att utvecklas. Det är mycket möjligt att vårförsäljningen för klädhandeln blir riktigt bra om vädrets makter åter ler mot klädhandeln.

Det verkar inte vara Lindexledningens sätt att se på klädmarknaden eftersom bolaget nu startar ett besparingsprogram och låter antyda att företagets situation inte kommer att förbättras förrän efter sommaren, då mindre inköpsvolymer ska skapa balans mellan Lindex inköp och konsumenternas efterfrågan på kläder.

Lindexaktien har efter kursfallet under vintern gått från att vara försiktigt till lågt värderad. Med Affärsvärldens reviderade prognos på en vinst på 225 miljoner kronor för året och 280 miljoner kronor nästa år, värderas Lindex till p/e-tal på knappt 13 respektive tio. Det är lågt men ändå väljer Affärsvärlden att ha en neutral inställning till Lindex.

Osäkerheten om klädkonsumtionen i Sverige har ökat sedan rapporten. Dessutom kommer Lindex att rapportera om fallande vinst även för det andra kvartalet (december- februari) eftersom julförsäljningen i Sverige var svagare än väntat och januarireorna osedvanligt stora.

Förhoppningsvis kan klädkollegan H&M bringa klarhet i hur julhandeln avlöpt när företaget för första gången kallar till presskonferens i morgon torsdag.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.