Krönika: Därför misslyckas Nokia med Vertu

Nokias nya lyxtelefoner Vertu siktar på att höja bolaget ytterligare en nivå i varumärkeshimlen. Men det kan bli precis tvärtom.

Nu är mars snart över, månaden då Nokia skulle börja pumpa ut reklam för Vertu – de nya lyxtelefoner som ska komma på marknaden i sommar. Målgruppen är de rika och vackra. Telefonerna säljs endast i utvalda Vertu-gallerier och marknadsföringen sker i trendiga magasin som Wallpaper.

Telefonen är konceptualiserad av Nokias chefsdesigner, Frank Nuovo, och ska av allt att döma kröna Nuovos närmast ofattbara succé. Nuovo har varit chefsdesigner för Nokia sedan 1995 och har en stor del av äran för Nokias framgångar. Den dyraste modellen kommer att kosta som en bil, eller närmare 200.000 kronor. Men så är den också handgjord i platina (billigare modeller i guld finns också att tillgå för den snåle).

Nokia pratar om världens mest exklusiva redskap för kommunikation. Bland annat ska det finnas en knapp på telefonen som gör det möjligt att komma i kontakt med en kundservice som ger all tänkbar service. Sannolikt ungefär samma service som kunderna redan har via sina American Express-kort i samma material.

Själv är jag som synes djupt skeptisk. På bio finns det två saker som obarmhärtigt avslöjar åldern på rullen; längden på hjältens polisonger och storleken på hans mobiltelefon.

Nu är det ju så att den som investerar i juveler eller klockor investerar i något som ser likadant ut år efter år. Men den som idag drar upp en tre år gammal mobiltelefon drar onekligen lite uppmärksamhet till sig. Utvecklingen lär knappast stanna av. Headset, talstyrning, bluetooth med mera kommer att utveckla telefonen framför allt på insidan.

Det vet Nokia och därför kommer telefonen att kunna uppgraderas. Men den kommer fortfarande att se ut som en telefon – vilket framtidens telefoner av allt att döma inte kommer att göra. Och en rätt stor sådan. Platinavarianten väger 213 gram, det vill säga obetydliga 12% mindre än tegelstenen Nokia Communicators 244 gram. Inte ens Dior kan sy en kavaj där den telefonen försvinner osynligt.

Som opinionsbildare vill du knappast bli ertappad som varandes efter. Och det ska vara riktigt rika människor som vill lägga 200.000 om året på en ny telefon – om det är så att Vertu tänker sig att följa med utvecklingen på mobilmarknaden även på utsidan.

Nokia hoppas med sin satsning att nå ett opinionsbildande segment. Det är troligt att det är ett fundamentalt feltänk. Kan ni tänka er något mindre opinionsbildande än någon som har den goda smaken att köpa en mobiltelefon för 200.000 kronor som ungarna kommer att himla med ögonen åt sex månader senare?

Nokia har visserligen fått en oförskämd mängd PR genom Vertu. Och mer lär det bli. Men vad händer om prestigeserien floppar? Smittar det kanske av sig på resten av Nokia?

Och namnet. Vertu är ett engelskt begrepp som inom konstvärlden betyder förträfflig. Jag tycker mest att det låter som namnet på ett varv. Hur det gick för den industrin vet vi.

Johan Jörgensen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.