Apple
Kritiken mot Apple: Liknar en sekt
Det tog ett halvår och tre-fyra anställningsintervjuer för David, 32, att landa ett säljjobb på den aluminiumklädda Apple-butiken i San Francisco. Introduktionsveckan inleddes med ett så kallat ”varmt välkomnande” – de nyanställda visades in i ett rum och efter en längre väntan öppnades dörrarna och träningsteamet hälsade dem med en stående ovation.
”Välkomna! Ni klarade det!!”, ropade de och fortsatte applådera tills även de nyanställda stämde in i den upprymda stämningen. Han tänkte ”Ni måste skämta. Okej, det är Apple men det är ju bara ett säljjobb”.
Sedan följde en vecka med utbildning i företagets produkter, med rollspel och kommunikationsträning. Det var utvecklande och David gillade de fem månader han hann jobba innan det var dags att flytta utomlands.
– Mina chefer var väldigt stöttande, de anställde inte bara de tekniskt mest kunniga utan snarare folk med trevliga personligheter som var intelligenta, påhittiga och motiverade, säger han.
Många av kollegerna var minst sagt hängivna och tyckte så bra om sina Iphones att de ville begravas med dem. David förvånades över att företaget ofta lade vidareutbildningar klockan sju på morgonen utan protester från de anställda.
– De sa bara ”Visst, inga problem!”. Folk var villiga att göra vad som helst även om det bara var ett sunkigt säljjobb”, säger han.
Men allt är långtifrån perfekt på Apple. Kritiker pekar på att firman med sitt hemlighetsmakeri och krav på extrem lojalitet från personalen liknar en sekt mer än ett företag.
Flera personer som Affärsvärlden talat med har vittnat om hur svårt det är att komma tillbaka till Apple om man väl sagt upp sig. En sommarjobbande student blev nekad sommarjobb det påföljande året i Apple-butiken för att han inte siktade på en karriär inom företaget. Och ovan citerade David nekades att komma tillbaka efter sitt år utomlands.
Personalen i Apple-butikerna får ingen kommission, till skillnad mot exempelvis säljare på den amerikanska telekomoperatören AT&T, vilket håller lönerna nere. Skandalerna har avlöst sig kring Apples underleverantör i Kina, Foxconn, vars arbetare under 2010 tvingades till så långa arbetsdagar och övertid att 18 av dem försökte begå självmord – 14 lyckades. Kritiker menar att detta är resultatet av de papperstunna marginaler som Apple och andra teknikbolag erbjuder.
I Kalifornien försöker Apple fortfarande förlikas med anställda i ett åtal om illegal kartellbildning. Åren 2005–2009 ingick Apple en hemlig överenskommelse med Silicon Valley-bolagen Google, Adobe, Pixar, Intel, Lucasfilm och Ebay om att inte rekrytera varandras personal, vilket i praktiken höll ned lönerna för 63 000 anställda.
De mörka sidorna till trots är Apple populärare än någonsin.
Detta är en kortare version av “Kulten som gör 50 miljarder”. En längre version går att läsa i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa intervjun i sin helhet här.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.