Kris i skogen – så agerar bjässarna

Det har varit en tung rapportvecka för börsens skogsbolag. För Affärsvärlden berättar VD:arna på Stora Enso, SCA och Billerud om paus i produktionen, svagare hemmabyggmarknad och när efterfrågan troligen vänder. "Det är typiskt sett andra kvartalet som är starkast", säger Ulf Larsson, VD på SCA, till Affärsvärlden.
Kris i skogen – så agerar bjässarna - skogsbolagens vdar
Ulf Larsson, SCA. Annica Bresky, Stora Enso. Christoph Michalski, Billerud.

Skogsbolagen har ett minst sagt utmanande läge just nu, konstaterade Danske Bank nyligen i en analys. Priserna på virke stiger på grund av vedbrist och handelsmönstren påverkas fortfarande av kriget i Ukraina. Insektsangrepp på skogar i Kanada och Centraleuropa slår också mot produktionen.

Att nästan all form av hemmabyggande har avstannat har gjort att trävarupriserna fallit kraftigt. Priserna på skogsråvara har dock hållits stabilt, vilket gynnar de bolag som har ett stort skogsägande.

Hur försöker då de nordiska skogsbolagen hantera den minskade efterfrågan?

Tuff marknad för SCA

SCA, som släppte sin kvartalsrapport under fredagen, fick se omsättningen falla med 22% under andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. Omsättningen blev 4,5 miljarder kronor för kvartalet, vilket låg under analytikerkonsensus på 4,8 miljarder kronor. Ebit-marginalen landade på 26,8%.

“Vi är i en tuff marknad och levererar ändå ett starkt resultat”, säger Ulf Larsson, VD på SCA, och lyfter fram att bolaget har 37% i Ebitda-marginal.

“Vi har haft en god tillväxt och en stark resultatutveckling framför allt i energisegmentet, där vi dubblat vinsten under andra kvartalet i år jämfört med Q2 förra året. Vi har en stark marknad för biobränslen, men vi fortsätter också att utveckla affären på ett bra sätt både inom biodrivmedel och vindkraft”, fortsätter han.

Gynnas av skogsägandet

Ulf Larsson påpekar att SCA har en starkt integrerad värdekedja där industrianläggningarna är placerade i anslutning till den skog bolaget äger vilket skapar effektivitet.

“Vi har ett starkt resultat på skogssidan och det är klart att i ett läge där råvarukostnaden hela tiden stiger är det en klar styrka att vara Europas största privata skogsägare vilket vi gynnas av”, säger han.

Ulf Larsson är VD på SCA. Foto: Pressbild.

Vad gäller sågade trävaror har priserna stigit med 8% och Ulf Larsson bedömer att efterfrågan “varit helt okej under Q2”.

“Vi kommer ha en sättning i tredje kvartalet prismässigt, vilket beror på att mycket av byggaktiviteterna stannar av. Det är typiskt sett andra kvartalet som är starkast jämfört med fjärde och första kvartalet. Lagren är på en ganska normal nivå. Produktionen i Sverige och Finland har också legat på en normal nivå fram till nu. Exempelvis Tyskland och Kanada har dock redan reducerat produktionen kraftigt”, säger Ulf Larsson.

“Jag tror generellt sett att vi kommer att se en ganska kraftigt reducerad produktion under sommarmånaderna”, fortsätter han.

Har ni någon uppskattning om hur pass mycket lägre produktionen blir?

“Det får vi avvakta och se. I år tror jag det är många företag som kommer att stå stilla under semesterperioden”, säger Ulf Larsson och tillägger:

“Det kommer ytterligare att förbättra lagerbalansen vilket är positivt när efterfrågan väl kommer. Vad gäller massa tror jag att vi kommer att se priser som bottnar i Europa och USA under andra halvåret. Dock ser vi historiskt höga lager både på långfiber och kortfibermassa. Hur snabbt vändningen kan komma, beror på hur snabbt lageravvecklingen kan ske.”

Står rustade

Vad gäller lagernivåerna för förpackningsmaterial, som till exempel kraftliner, är de på en balanserad nivå. Tillverkarna av returfiberbaserade förpackningspapper, testliner, är starkt beroende av energi och returfiberkostnader. Dessa bedöms succesivt stiga under hösten och kan så småningom driva en uppjustering av priserna för både testliner och kraftliner, enligt SCA:s VD.

“Vi har väl investerade industrier med stabil råvaruförsäljning. Det gör att vi står väl rustade i en lågkonjunktur”, säger Ulf Larsson.

Stora Enso i stark motvind

Även skogsindustribolaget Stora Enso hade ett motigt andra kvartal. Omsättningen sjönk 22% jämfört med andra kvartalet i fjol och landade på 2,3 miljarder euro. Rörelsemarginalen blev 1,6%.

“Det här är en svag rapport och vi är inte nöjda med den här finansiella prestationen. Det är utmanande tider och vi ser att det har varit påverkan på alla våra affärer. Vi ser både minskad efterfrågan och höga insatsvarupriser”, säger Annica Bresky, VD på Stora Enso, till Affärsvärlden.

Stora Ensos Annica Bresky
Annica Bresky, VD på Stora Enso. Foto: Tobias Ohls

Hon lägger till att förra året var ett “fantastiskt” år resultatmässigt för Stora Enso vilket gör att jämförelsekvartalen blir svåra.

Vad tror du blir den stora och avgörande vändningen innan efterfrågan blir bättre igen?

“Framför allt måste vi se att konsumenter börjar konsumera mer, då vi är direkt exponerade mot många av de varor som konsumenter köper som är förpackade. Förpackningar kräver träfibermassa och konsumenterna har blivit påverkade av höga inflationsnivåer”, säger Annica Bresky.

Tidiga i cykeln

Hon lyfter också fram att byggmarknaden har det tufft just nu då Stora Enso levererar virke och trämaterial till bostadsbyggande, hemmarenoveringar och liknande.

“Vår verksamhet är tidig i en sån här marknadscykel och därför så syns det först för våra verksamheter. Men det betyder ju också att det vänder först för oss. Det vi vill se är en fortsatt lageravveckling hos våra kunder. Den började redan förra året, men kommer att ta olika lång tid för olika produktsegment”, säger Annica Bresky.

Ny finsk anläggning

Under andra kvartalet i år hade Stora Enso en ökning på 40% vad gäller investeringar, jämfört med samma kvartal förra året.

“Vi har en långsiktig plan om att växa och bli mer värdeskapande inom våra segment för konsumentkartong, bygglösningar för trähus och biobaserade innovationer . Vi har till exempel beslutat att investera i vår anläggning i Uleåborg i Finland för produktion av konsumentkartong”, säger Annica Bresky och betonar att sett till marknadsläget är det konsumentkartong som varit mest motståndskraftigt.

Den nya fabriken beräknas köra igång 2025.

Inte det nya normala

Något positivt kvartal hade inte heller förpackningsbolaget Billerud. Omsättningen blev 9,9 miljarder kronor, en minskning med 12% jämfört med samma kvartal förra året. Ebit-marginalen blev -4,9% för kvartalet.

Även Billerud har sett en fallande efterfrågan på sina produkter och vad gäller hotet från eventuella prissänkningar i marknaden påpekar Christoph Michalski, VD Billerud, att priserna varit på höga nivåer senaste åren.

Christoph Michalski, VD för Billerud Korsnäs.
Christoph Michalski, VD för Billerud. Foto: Billerud

”Det var otroligt höga priser 2022 på grund av stark efterfrågan, och det var inte det nya normala heller. Därför är jag inte orolig för en långsam prisjustering, men det beror också på olika affärsområden”, säger han till Affärsvärlden.

Inhemsk dominans i USA

Han lyfter fram att Billerud är starka på grafiskt papper på den amerikanska marknaden men att USA också har rekordlåg import för tillfället.

”Stora förändringen kommer när de stora ordrarna kommer tillbaka. I USA är det främst inhemska producenter som får ordrar vilket såklart påverkar priset. I Europa är marknaden lite mer fragmenterad och med mer konkurrens, vilket också gör att priserna kan gå ned”, säger Christoph Michalski.

Kvar att släppa sin kvartalsrapport av de stora noterade skogsindustribolagen är Holmen, som presenterar sin rapport den 17 augusti.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold