Kraschvarning på konstmarknaden
I Sverige noteras fortfarande rekordnivåer, och hittills har den svenska konstmarknaden klarat sig från större prisfall. Kanske är det den svaga kronan som hittills har räddat marknaden. Men vågorna från finanskraschen ser till sist ut att bryta in även i de allra finaste salongerna.
Både Christie’s och Sotheby’s senaste auktioner blev misslyckanden med kraftiga fall både i priser och omsättning. Att mäta konstmarknaden i siffror är naturligtvis ingen lätt konst. Det finns dock en internationell måttstock hos Art Market Research som har statistik på försäljningsvolymer och priser på konstmarknaden sedan 1970-talet.
I deras Artqartindex syns en tydlig bubbla som brast i början av 1990-talet och därefter en ännu större bubbla som eventuellt är på väg att brista nu. Gör man för nöjes skull en teknisk analys av indexet på månadsbasis så ser man att MACD, som mäter förhållandet mellan olika glidande medelvärden, gav en korrekt säljsignal i september 1990. Med samma tekniska verktyg ges en likadan säljsignal nu.
I grafen här intill har vi jämfört Artqartindex med amerikanska aktieindexet S&P 500. Där framgår tydligt att
konstpriserna höll en relativt jämn tillväxt mellan 1994 och 2004, för att därefter mer eller mindre explodera. Än så länge syns inte den senaste nedgången mer än som ett litet hack i kurvan.
På Sotheby’s senaste auktion i New York, med fokus på modern konst, noterades den sämsta försäljningen sedan maj 2003. Totalsumman var ner hela 83 procent från förra årets rekordnivå. Då såldes en triptyk av Francis Bacon för 86,3 miljoner dollar. I år såldes konst för totalt 47 miljoner dollar. Årets toppobjekt var ett ägg av Jeff Koons som såldes för 5,5 miljoner dollar (“Baroque Egg with Bow”), vilket var lägre än det förväntade priset som låg på 6-8 miljoner dollar. Förra året noterades ett annat Koonsobjekt ”Balloon Flower (Magenta)” till 25,7 miljoner dollar hos Christie’s.
På den näst senaste auktionen på Sotheby’s blev Pablo Picassos blåa porträtt av sin dotter från 1938 och den schweiziske skulptören Giacomettis bronskatt osålda.
Men Christie’s Sotheby’s auktioner är inga undantag. Utvecklingen är densamma på övriga större auktioner under våren. Priserna går ner, antalet objekt som auktioneras ut minskar och volymerna faller ihop.
Hoppet står, som alltid, till de megarika som alltid har råd, oavsett marknadsläge. En stor skillnad som märks internationellt är dock att många ryssar, som tidigare drivit upp priserna, inte längre dyker upp på auktionerna. Det betyder att de mest köpsugna och prisokänsliga köparna har lämnat scenen.
Ett annat hopp står till inflationen. Historiskt har konst klarat sig relativt väl i höginflationstider. Med tanke på att centralbankerna har startat sedelpresserna och kör dem för högtryck för att motverka finanskrisen, är det många som tror att vi kommer att få hyperinflation kommande decennium. I en sådan marknad kan konst vara en skyddad nisch.
Vid en rundringning till aktörerna på den svenska konstmarknaden har alla noterat att det är svagt just nu internationellt men även att den svenska marknaden står sig rätt väl. Både Bukowskis och Stockholms Auktionsverk har haft auktioner där efterfrågan och priser den senaste tiden har hållit sig på tidigare nivåer.
– Vi säljer fortfarande bra. På vår Burén Collection hade vi ett totalt utrop på 20 miljoner men sålde för 40 miljoner kronor, berättar Anna Hamilton på Stockholms Auktionsverk.
Tongångarna är desamma på Bukowskis, som dock håller med om att den internationella utvecklingen kan vara oroande.
– Det låter inte så bra. Men man ska inte heller glömma att toppobjekten internationellt är mycket högre prissatta än de svenska toppobjekten. När jag tittat runt på de internationella auktionerna så har de lägre prissatta objekten ändå gått för hyfsade priser, säger Anna-Karin Pusic, konstexpert på Bukowskis.
– Vid vår senaste moderna auktion sålde vi en Isaac Grünewald för 2,65 miljoner kronor, vilket var klart bättre än utrop på 1,5 miljoner kronor. Överlag hade vi justerat utropspriserna med 20-30 procent, vilket lockat fram många svenska privatköpare. Internationellt har vi även hjälp av att den svenska kronan är så lågt värderad. Det gör det billigt att handla i Sverige, säger Anna-Karin Pusic.
Alla är inte lika entusiastiska.
– Det är klart att auktionshusen säger som de gör. De vill ju inte förstöra marknaden för sig själva. Vad jag ser är halverade priser och mycket snabbt sjunkande omsättning. Men det är inget man talar högt om i branschen. Dekorativa landskapsmålningar går fortfarande bra. Men den experimentella konsten, som är svår även i bra tider, den är helt osäljbar i dag, säger en välkänd gallerist anonymt till Affärsvärlden.
Den enda trösten vid en fortsatt vikande marknad att så illa som det var när bubblan brast 1990 lär det i alla fall inte bli igen. Då var det många som köpte konst för pengar de lånat av finansbolagen. När dessa kraschade i spåren på Nyckeln, kastades panterna i form av Carl Larsson och Zorn ut på marknaden och det tog många år innan den chockade konstpubliken kom tillbaka. I dag påstår alla att den typen av lånekonstruktioner inte existerar. För köparna väntar i vilket fall goda tider.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.