Kraschade resultat höjer premier
De flesta av oss har vid det här laget fått smaka på skadeförsäkringsbolagens beska medicin mot ökade skadekostnader och sämre kapitalavkastning till följd av börsnedgången. Receptet heter höjda premier. Och mer ska det bli. Hur stora höjningarna blir beror både på bolag och typ av försäkring. Så det lönar sig att shoppa runt. Även om marknaden domineras av de stora, Länsförsäkringsgruppen, If, Folksam och Trygg-Hansa, finns det också en mängd andra mindre skadeförsäkringsbolag att göra prisjämförelser med.
Helt klart är att de stora egendomsförsäkringarna på industrisidan höjts rejält, inte minst på grund av kraftigt höjda återförsäkringspremier. Till och med exklusive katastrofen i World Trade Center i september var år 2001 det sämsta återförsäkringsåret sedan början av 1990-talet, enligt Göran Thorstensson, vd för Sirius International. Det slår naturligtvis på de svenska direktförsäkringarna.
Dyrare reparationer
Tittar man på egendomsförsäkringar är uppgången av återförsäkringarna minst 50 procent, enligt Mats Höglund, chef för företagsförsäkringar på Trygg-Hansa. Bolaget höjer sina direktpremier med 20-50 procent. För transportförsäkringar blir höjningarna mindre.
Även privatförsäkringar påverkas av de höjda återförsäkringspremierna, men i mindre utsträckning. Det är främst motorpremierna som höjs. Det beror på ökade reparationskostnader för personbilar tillsammans med tidigare förändringar i lagstiftningen som gör att försäkringsbolagen får stå för en större del av kostnaderna för personskadorna. Skadeförsäkringsbolagen tjänar i regel sina pengar på två sätt: dels på själva försäkringsverksamheten; dels på hur de förvaltar pemieintäkterna. Dessvärre har premieintäkterna länge varit mindre än skadeutbetalningarna och driftskostnaderna till följd av hård konkurrens på en mogen marknad. Högkonjunkturen – med ökat slitage och högre skadefrekvens – har inte förbättrat läget. Bolagen har därför fått förlita sig på förvaltningsvinster. Men under 2000 bidrog börsnedgången till att skadebolagens resultat föll från ett samlat överskott på 23 miljarder kronor 1999 till ett underskott på 5 miljarder kronor, enligt Svensk Försäkrings årsbok för 2001.
Hyrbilen hotad
Förra året blev än besvärligare trots de premiehöjningar som genomfördes. Bara under första halvåret gjorde Länsförsäkringsgruppen, som är störst på den svenska marknaden, en förlust på 2,6 miljarder kronor på skadeförsäkringar. Att döma av If:s förlust på 2,8 miljarder kronor för helåret 2001 blir säkert inte heller Länsförsäkringsgruppens eller Folksams helårsrapporter någon munter läsning.
Förutom ytterligare höjningar av premierna måste bolagen se över sina driftskostnader och skadekostnaderna. Det som ligger i korten är höjda självrisker, slopade förmåner – som rätten till fri hyrbil i 45 dagar vid bilskada – och tuffare bedömning av skadeersättningarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.