Kraftigt minskad vinst för Volvo: ”Ökad osäkerhet”

Lastbils- och busstillverkaren Volvo redovisar en omsättning som var lägre än väntat under första kvartalet.
Kraftigt minskad vinst för Volvo: ”Ökad osäkerhet” - WEB_INRIKES
Volvos VD Martin Lundstedt. Foto: Christine Olsson / TT

Rörelsevinsten minskade och inkom klart lägre än väntat.

Omsättningen sjönk 7,2 procent till 121 792 miljoner kronor (131 177). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 126 100.

Nettoorderingången för lastbilar var 55 227 fordon (48 701). Leveranserna var 48 833 stycken (55 470).

Nettorderingång anläggningsmaskiner var 17 176 (13 851) medan leveranserna uppgick till 15 508 stycken (14 456).

Rörelseresultatet blev 13 258 miljoner kronor (18 159). Rörelsemarginalen var 10,9 procent (13,8).

Justerat rörelseresultat uppgick till 13 258 miljoner kronor (18 159), väntat var 14 841, med en justerad rörelsemarginal på 10,9 procent (13,8).

Jämfört med Q1 2024 påverkades rörelseresultatet negativt av lägre volymer, en negativ varumärkes- och produktmix, övergången till den nya lastbilsplattformen i Nordamerika samt underabsorption i lastbilstillverkningen i USA. Detta vägdes delvis upp av en förbättrad serviceaffär samt minskade fraktkostnader, FoU-kostnader och försäljnings- och administrationskostnader.

Resultatet före skatt var 12 855 miljoner kronor (18 442).

Resultatet efter skatt blev 9 984 miljoner kronor (14 103).

Resultat per aktie uppgick till 4,86 kronor (6,92).

“I det snabbt föränderliga geopolitiska landskapet är det för tidigt att bedöma de fulla konsekvenserna av de införda tullarna. Men vi har starka regionala värdekedjor och global kapacitet. På kort sikt arbetar vi därför aktivt med våra regionala värdekedjor för att anpassa flöden, produktionskapacitet och kommersiella villkor för att mildra effekterna av tullarna och deras efterföljande påverkan på efterfrågan”, uppger vd Martin Lundstedt.

Inom lastbilar lämnar Volvo sin marknadsprognos oförändrad för Europa tunga lastbilar vid 290 000 fordon. Nordamerika, retail, sänks med 25 000 till 275 000 och Brasilien, tunga lastbilar, sänks med 5 000 till 85 000.

I Kina lämnas prognosen för medeltunga och tunga oförändrad vid 710 000 fordon. Indien höjs med 10 000 fordon till 380 000 avseende medeltunga och tunga fordon.

Volvo, Mkr Q1-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 121 792 126 100 -3,4% 131 177 -7,2%
Rörelseresultat 13 258 18 159 -27,0%
Rörelsemarginal 10,9% 13,8%
Justerat rörelseresultat 13 258 14 841 -10,7% 18 159 -27,0%
Justerad rörelsemarginal 10,9% 11,8% 13,8%
Resultat före skatt 12 855 18 442 -30,3%
Nettoresultat 9 984 14 103 -29,2%
Resultat per aktie, kronor 4,86 6,92 -29,8%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.