Bilindustri
Kraftig uppgång på fordonsmarknaden
“Hittills i år uppgår ökningen till knappt 36% jämfört med samma period förra året och till 0,7% jämfört med januari-maj 2019. Årets uppgång förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet som trädde i kraft 1 april och de höjda förmånsvärdena som träder i kraft den 1 juli, säger Mattias Bergman, VD på Bil Sweden.
Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 39,1%, jämfört med 21,6% i april 2020. I april låg andelen på 43,1%.
Registreringarna för lätta lastbilar steg 32,6% i maj.
Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton steg med 29,2%.
Nyregistreringarna av bussar var samtidigt ned 56,5%.
Bil Sweden höjer också prognosen för helåret gällande personbilar.
“Den ekonomiska återhämtningen går snabbare än vad vi bedömde i slutet av året, vilket medför att vi har höjt prognosen för årets personbilsregistreringar – från 300 000 till 315 000 bilar. Under perioden 2017-2019 registrerades i genomsnitt 363 000 nya personbilar per år, vilket visar på att det är en bit kvar till nivåerna innan Coronakrisen slog till. Osäkerheten kring efterfrågan på fordon är fortsatt stor, kopplat både till utvecklingen av pandemin och effekterna av denna. Andra osäkerhetsfaktorer är hur stor inverkan årets styrmedelsförändringar kommer att få och i vilken utsträckning halvledarbristen blir en flaskhals för produktionen”, säger Mattias Bergman.
Sammanfattning, | 2021 | 2020 | % 21/20 |
Personbilar | 24 327 | 15 881 | 53,2% |
Andel laddbara personbilar | 39,1% | 21,6% | |
Varav: | |||
Laddhybrider | 5 547 | 2 590 | 114,2% |
Andel av laddbara | 58,4% | 75,6% | |
Elbilar | 3 953 | 834 | 374,0% |
Andel av laddbara | 41,6% | 24,4% | |
Lastbilar, totalt | 3 357 | 2 519 | 33,3% |
Varav: | |||
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton | 2 788 | 2 103 | 32,6% |
Tunga lastbilar, över 16 ton | 491 | 380 | 29,2% |
Bussar, totalt | 90 | 207 | -56,5% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.