Kort lystid för stjärnorna på börsen
Hur länge kan ett företag vara på topp, vara vassare än sina konkurrenter, växa snabbare än marknaden och väcka avund från andra företagsledare? Ett amerikanskt magasin ger svaret på tiotusenkronorsfrågan placerarna skulle betala väsenligt mer för att få ett svar på.
Aktiemarknaden lever i linjalmetodens och extrapoleringens tidevarv. Samtidigt visar en studie av stjärnföretagens historia att utvecklingen istället handlar om uppgång och fall.
I 20 år har amerikanska Fortune rangordnat de amerikanska företagen utifrån vilka betyg konkurrenter och kollegor har satt på varandra. Ett mått på hur länge stjärnglansen varat är bolagens förmåga att hålla sig kvar bland de tio mest beundrade.
Fyra slutsatser kan dras med bäring på de svenska tillväxtbolagen.
1) De flesta stjärnföretag blir dagsländor. Efter bara ett eller två år åker drygt hälften av bolagen åker ut från listans tio-i-topp. I den senaste IT- och telekombubblan kom till exempel Ericssonkonkurrenten Lucent in på listan år 2000. Bolaget är nu i kris.
NJR Nabisco, som banade väg för 1980-talets stora fientliga förvärvsvåg hade också tur- och returbiljett på listan. Svenska rookies i farozonen är Capio, Eniro och Observer.
2) Att tillhöra eliten i upp till ett decennium är ingen omöjlighet. Merck, Rubbermaid, 3M, Coca Cola och Procter & Gamble är beviset för det. Andra som varit mest beundrade under en lång period är Boeing, Intel och Microsoft. Vart tionde bolag håller i mer än åtta år. Det är ljuv musik för Hennes & Mauritz.
3) Efter fyra år som beundrat företag är det hög risk att bilden krackelerar. IBM däckade efter att de fem åren 1983-1987 abonnerat på en tio-i-topp-plats. Ett annat känt exempel och slagträ i debatten om Nokias försprång på mobiltelefoner är Motorola.
Telekombolaget gick in i vägen efter tre år på 1990-talet. En varning bör därför ufärdas för förvärvskanonerna Securitas och Assa Abloy. De håller fortfarande fanan högt men är mitt upp i den enligt historien kritiska fasen.
4) Det är inte helt kört att göra come-back bland de hetaste bolagen. Men chansen är ganska liten, en på fem, att de några år senare hittar tillbaka. Däremot är det extremt ovanligt att bolag efter en ”one night stand” på listan lyckas återvända till den vinnande stilen. Bara Exxon och Walt Disney har förmått det.
Chanserna att hyllningarna till internetkonsulterna skulle nå 1999 års styrka igen är således mikroskopiska. Utifrån historien är också oddsen att Skandia ska få tillbaka sin gamla idolstatus ganska låga. Svenskar som ändå klarat det är Getinge och Elekta.
Mest beundrade är inte detsamma som börsvinnare. Men studien är ändå en påminnelse om att inga bolag befinner sig i Nirvana för evigt. Om nu någon trodde det.
Mest beundrade amerikanska bolagen genom tiderna Antal år i rad på Fortunes tio-i-topp-lista över mest beundrade företag. (Endast faktiska placeringar bland de tio bästa, men ett års frånvaro har räkntas som obruten svit.)
11 år Merck (1983-1993) Rubbermaid (1986-1996)
10 år 3M (1985,1986,1988-1995) Coca Cola (1990-1999) Procter & Gamble (1986, 1988, 1990-1997)
7-9 år Boeing (1984-1987, 1989, 1991, 1993) Intel (1995-2002) Microsoft (1994-2002)
5-6 år Berkshire Hathaway (1997-2002) Dow Jones ((1984-1988) IBM (1983-1987) Wal Mart (1988-1993) Soutwest Airlines (1998-2002)
Källa: Fortune 1983-2002
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.