Aktieråd
Köpvärt förvandlingsnummer
KÖP När Trelleborg höll kapitalmarknadsdag häromveckan kändes budskapet kring strategin igen från tidigare år. Att söka ledande positioner i utvalda segment har tjänat bolaget väl under Peter Nilssons tid som vd och vinsttillväxten per aktie på 13 procent per år sedan 2010 placerar bolaget i topp bland de svenska industribolagen.
Men trots att strategin har varit i stort sett densamma under alla år är Trelleborg kanske det verkstadsbolag på börsen som har förändrats mest. Från att ha haft stor exponering mot fordonsindustrin har Trelleborg, dels genom gnetande och dels genom några större strukturella alexanderhugg, blivit ett bolag med mycket starkare marknadspositioner och en stor exponering mot jordbruksmarknaden.
En sinnebild av bolagets förvandling är den klarast lysande stjärnan, affärsområdet Sealing Solutions, som gick in i finanskrisen 2008–2009 med rörelsemarginaler kring 15 procent och kom ut på andra sidan med marginaler över 20 procent (affärsområdets mål är i dag minst 22 procent). Den tidigare affärsområdeschefen Claus Barsøe förklarade förvandlingen dels med att varje sten hade vänts på under krisen, dels med vad han på en kapitalmarknadsdag kallade för ”dumma appar” som gjort det lättare för kunderna att göra affärer med Trelleborg.
Väl fungerande verksamheter som Sealing Solutions är lätta att komplettera med förvärv, och det har bolaget gjort i rask takt under de senaste åren. I snitt har bolaget gjort ett förvärv varannan månad.
Det största förvärvet på senare år slutfördes 2016 när Wheel Systems betalade drygt 11 miljarder kronor för tjeckiska ČGS Holding och ökade sin exponering mot jordbrukssektorn. Med en prislapp drygt 12 gånger rörelseresultatet för ett skuldfritt bolag var förvärvet, enligt vd Peter Nilsson, ett ”bet” på att jordbruksmarknaden, som då var ner 40 procent från toppen efter tre svaga år, skulle vända. Av utvecklingen under 2017 att döma och marknadsprognoser för 2018 från jättar som maskintillverkaren Deere att döma har också marknaden vänt.
Trelleborg har under det senaste året lagt mycket energi på att integrera ČGS däckverksamhet och kommer nu i steg två att fokusera på att realisera synergier. Marginalmålet för affärsområdet är på lång sikt minst 15 procent, vilket är en bit upp från de knappa 12 procent som presterades 2017.
Marginalmålet för hela koncernen, som upprepades tillsammans med tillväxtmålet på 5–8 procent på kapitalmarknadsdagen, är 15 procent, vilket bolaget är en bit ifrån. På rullande tolvmånader ligger rörelsemarginalen på 13,3 procent.
Utöver att upprepa utsikterna på kort sikt och de finansiella målen presenterade Trelleborgs ledning en ambition om att nå en försäljning på 40 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 6 miljarder. Något datum för denna ambition angavs inte, men baserat på tillväxtmålet bör det ske någon mellan 2020–2022. Givet bolagets starka balansräkning, goda förvärvshistorik och möjligheten till en flerårig återhämtning inom jordbrukssegmentet, bedömer Affärsvärlden att det målet kan nås tidigare snarare än senare.
I dag handlas Trelleborg-aktien till ett p/e-tal på knappt 16 framåtblickande. Det är inte särskilt utmanande för ett bolag som är så välfungerande och stabilt som Trelleborg har blivit. Affärsvärlden rekommenderar köp.
Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus
Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.