Köpvärd kvalitet
Jan Stenbeck startade Tele 2 som ett litet källarprojekt genom att köpa bolaget Tele Larm. Statliga Televerket gjorde sitt bästa för att hindra uppväxten. Ericsson förbjöds sälja utrustning till bolaget. Samtalen fick inte kopplas fram automatiskt. För att följa regelverket anställde Tele 2 en växeltelefonist som fick släppa fram varje samtal med en knapptryckning.
Men Stenbeck satsade rätt. När väl EU liberaliserade telekommarknaden i Europa hamnade Stenbeck i en gyllene sits och ett litet imperium kunde byggas.
Tele 2 är sedan start en utpräglad lågprisspelare. Företaget har den allra bästa nischen – att vara billigast, men utan att faktiskt vara det. Det finns alltid någon operatör som är billigare, men det spelar ingen roll, för Tele 2 har redan tagit den mentala positionen i kundernas medvetande.
Gnetigt har bolaget byggts upp, oftast med smålänningen Lars-Johan Jarnheimer vid rodret. Och Tele 2 är i dag en kassako.
Efter diverse försök att etablera sig som företagsspelare, bredbandsleverantör och mobiloperatör utan eget nät, bytte bolaget för några år sedan strategi och bestämde sig för att knoppa av alla verksamheter som inte bidrog till lönsamheten. Syftet var att klä bruden för försäljning. Tele 2 hade då etablerat sig i Ryssland och i de baltiska staterna. Eftersom tillväxten där var enorm var det läge att omfokusera verksamheten från Västeuropa till Östeuropa för att höja prislappen.
Samtidigt började styrelsen alltmer lägga sig i det operativa arbetet. Efter Jan Stenbecks bortgång har Kinneviksandan blivit mycket mer bankmässig. Finansfolk utan branschkunskaper har börjat dominera styrelserummen och strategierna har som en konsekvens blivit försiktigare.
I Tele 2 lade sig styrelsen i det direkta avknoppningsarbetet. Donna Cordner rekryterades från styrelsen till ledningsgruppen (inte tvärtom) för att ta hand om avknoppningarna. Irritationen ökade alltmer mellan ledningen och styrelsen. Den ena lyckade avknoppningen efter den andra genomfördes. Men som en följd av processen hoppade i maj förra året två nyckelpersoner av från den viktiga Rysslandsverksamheten, Johnny Svedberg och Carl-Magnus Stenberg, och i somras valde även Lars-Johan Jarnheimer att avgå.
Styrelsens val av efterträdare till Lars-Johan Jarnheimer blev Harri Koponen. Det är en långvägare inom telekombranschen med förflutet ifrån databranschen. Detta är utmärkt när mobiltelefonin äntligen kommer att IP-fieras och bygga på samma grund som Internet. “Visionär, stark ledare och föregångsman” är omdömen han får från sin tid som andreman på Telia Sonera. Till Koponens nackdelar hör dock, enligt flera källor, att han i sin iver lätt kan dra i väg kostnaderna för mycket.
Det är ett välskött bolag Koponen tar över men utmaningar finns det gott om. Finanskrisen slår hårt i Östeuropa. Särskilt hårt i de länder som inte har egen olja. Teleoperatörer klarar sig dock historiskt bra i konjunkturnedgångar. Tjänsteresor byts ut mot telefonkonferenser och även arbetslösa måste ringa.
Vid Harri Koponens första framträdande för aktiemarknaden som vd för Tele 2, i samband med rapporten för det tredje kvartalet 2008, överraskade han publiken när han sände tre nya signaler:
l Inget beslut om extra utdelning.
l Tele 2 ska bli först i Sverige med LTE, det vill säga efterföljaren till 3G med ännu högre datahastigheter.
l Tele 2 ska satsa på kvalitet.
Aktien rasade 12 procent samtidigt som presskonferensen fortfarande pågick. Finansmarknaden uppfattade signalerna som att Tele 2 gick från att vara kassaflödesorienterat till att bli tillväxtorienterat. Ifrån att vara en gnetig tvåa till att bli en spenderande etta. Sedan dess har ledningen arbetat med att mildra budskapen.
I och med bokslutsrapporten i januari föreslog styrelsen en extrautdelning på 700 miljoner kronor. Oavsett beloppets storlek så är det en tydlig signal till marknaden att direktavkastningen är fortsatt viktig.
Vad gäller LTE kommer Harri Koponen hela tiden tillbaka till att den som är smart kan bygga nya nät mycket billigare och att den som har det bästa nätet kommer att vinna marknadskriget. Vi är inte helt övertygade. Om LTE slår igenom såsom Harri Koponen tror, då kan ha få rätt. Problemet är att alla nya standarder hittills har drabbats av barnsjukdomar och förseningar.
Koponens ord om att satsa på kvalitet var även det överraskande. Aldrig någonsin tidigare har en vd för Tele 2 sagt att kvalitet är prioriterat. Detta på grund av att kostnaden för att höja kvaliteten den allra sista biten från att vara bra till att vara mycket bra, är alldeles för stor för att man ska få pengarna tillbaka. I alla fall har Tele 2:s ledning resonerat i dessa banor fram till dess att Harri Koponen kom in i bolaget.
Det kommer att bli mycket intressant att följa Tele 2 de närmaste åren. Vi tror att Harri Koponen har visionerna och styrkan att finna nya vägar för Tele 2. Han är rätt vd i ett satsande, tillväxtorienterat bolag. Vi är dock rädda för att hans satsningar kan kosta en del om styrelsen inte orkar hålla emot och hittar rätt balans mellan en dynamisk vd och en försiktig styrelse. Ännu så länge är det en öppen fråga om denna balans kan uppnås.
___________________________________________________________________
Fem frågor till vd Harri Koponen
Är det rätt att satsa på att Tele 2 ska vara först med LTE?
– När man hittar en vinnande häst, då ska man satsa på den. Alla operatörer i hela världen går mot LTE. Det kommer att vara den vinnande tekniken. Den ger oss mycket mer, för mindre pengar. Tele 2 har flera gånger varit först i teknikutvecklingen. Jag ser det som att vi går tillbaka till de värden som fanns när företaget startades.
– Jag kommer från Finland och har den sparsamma kulturen i blodet. Jag satsar inte om det inte finns möjlighet att tjäna pengar.
Hur går verksamheten i Östeuropa och Ryssland?
– Den går efter omständigheterna fortfarande bra. Vi passar på att ta lite marknad i Baltikum där ingen annan satsar.
Stämmer det att ni letar partner i Ryssland?
– Ja, men bara om vi kan få en LTE-licens på köpet. Vi är inte så naiva att vi tror att vi som utländskt bolag kommer att få en LTE-licens utan rysk partner.
Vad är din vision av Tele 2?
– Det är att vi ska växa som ett H&M. Vi ska skicka ut våra egna swat-team och sätta upp verksamheter på nya marknader och nå 30-35 procents marknadsandel.
Har du mandat att göra det och i vilka länder?
– Ja, österut.
__________________________________________________________________
Rysk tillväxt ger potential
Vinsten fortsätter att öka även nästa år. Aktien värderas i linje med konkurrenterna, men tillväxtpotentialen i Ryssland lockar.
Tele 2:s aktie har de senaste åren styrts av utvecklingen i Östeuropa och försäljningen av bolag i Västeuropa. Eftersom marknaden för att knoppa av bolag är död, står Östeuropa än mer i fokus. I Baltikum falnar glöden men Ryssland står sig väl i krisen. Med starka abonnentsiffror och ökade marginaler känns uppsidan påtaglig. Fjärde kvartalets siffror dopades dock av en tillfälligt starkare rubel.
Ryska konkurrenterna MTS och Vimpelcom har precis höjt sina priser. Det ser ut som om Tele 2 kommer att göra detsamma för att kompensera sig för den svagare rubeln under första kvartalet. Om kronan faller kan Tele 2 kosta på sig att ta marknadsandelar i stället.
Tele 2:s vinstmultiplar var nästan dubbelt så höga förra året. Men trots konjunkturnedgången så har inte vinstestimaten justerats ner mer än 10 procent. Bolaget har tappat sin premievärdering och handlas nu till nio gånger årets förväntade vinst, vilket är i linje med en i dag lågt värderad operatörssektor.
Vi rekommenderar köp med riktkursen 85 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.