Köpvärd för uthålliga
En solklar vinnare när det vänder, skrev Affärsvärlden i februari, när aktiemarknaden i övrigt verkade räkna på jordens undergång. Därefter påbörjades ett rally i bolagets aktie som resulterade i en uppgång på närmare 100 procent. Glädjen fick ett abrupt slut i samband med Husqvarnas rapport för det tredje kvartalet som fick ett tufft mottagande.
Rörelseresultatet uppgick till 170 miljoner kronor eller drygt hälften av vad analytikerna hade räknat med. Affärsområdet professionella produkter klarade sig förhållandevis bra medan konsumentprodukter visade upp ett sämre resultat jämfört med förväntat. Lägre volymer i Östeuropa och Ryssland är en viktig anledning till vinstbortfallet. Men missnöjet bland placerarna handlade mest om det nya kostnadsprogrammet som förväntas spara 400 miljoner kronor från och med slutet på 2012. För lite och för långsamt, säger kritikerna om åtgärderna som delvis var väntade av marknaden. Aktien rasade knappt sju procent på en i övrigt stigande börs.
I sak är det nog ingen som tycker det är konstigt att det tar tid att lägga ned fabriker och flytta produktion. Reaktionen på börsen handlar till viss del om kortsiktiga spekulationer inför rapporten där placerarna hade hoppats på än större besparingsåtgärder. Tvärtom visar Husqvarna upp en bra förmåga till kostnadsnedskärningar. Inte minst inom professionella produkter där bolaget lyckas försvara sina marginaler trots volymtapp på 15-20 procent. Ledningen i Husqvarna ser inga “strukturella hinder” för att affärsområdet ska kunna komma tillbaka till tidigare toppnivåer om 17 procent. Kostnadssidan är över huvud taget en paradgren för Husqvarna som bara sitter med 22 procent i fasta kostnader. Den stora delen av kostnaderna utgörs av komponentinköp som svarar för cirka 50 procent av omsättningen. Direkta råvarukostnader uppgår förvånande nog bara till 13 procent av den totala försäljningen.
Inom konsumentprodukter finns det en förbättringspotential men verksamheten brukar samtidigt vara säsongsmässigt svagare under det andra halvåret. Att vinsten var sämre än väntat var därför egentligen inget att hetsa upp sig över. Mycket talar dessutom för att slutmarknaden kommer bli klart bättre under andra halvåret 2010. För koncernen som helhet utgjordes därtill halva avvikelsen i rörelseresultatet gentemot analytikernas förväntningar av valutaeffekter. Inom konsumentprodukter kommer valutasituationen rent av bli positiv av att dollarn är svag mot den svenska kronan eftersom kostnaderna i dollar är högre än försäljningen. Prispressen har också varit begränsad vilket gjort att Husqvarna kunnat kompensera sig för stigande kostnader under de senaste åren. En trend som verkar bestå även framgent. För 2010 räknar bolaget med priserna hålls oförändrade.
Den stora omvärderingen av Husqvarna är gjord och på kort sikt finns det inget som bör påverka aktien i någondera riktningen. Aktien torde därför gå ungefär som övriga cykliska aktier på aktiemarknaden under resten av året. Därefter finns det god chans att Husqvarna kan utvecklas bättre än börsen i stort eftersom låga lagernivåer och ett förbättrat klimat bland europeiska och amerikanska konsumenter ska kunna ge en hyfsad införsäljning under 2010. Husqvarna tjänar merparten av sina pengar under årets första halvår. Affärsvärlden anser att förutsättningarna för Husqvarna fortfarande är goda och upprepar rekommendationen köp. Riktkursen sätts till 60 kronor på 12 månaders sikt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.