Autoliv
Köpvärd även efter avknoppning
KÖP Efter att den häftiga verksamheten inriktad mot självkörande bilar knoppats av i Veoneer, lever bältena, krockkuddarna och rattarna i Autoliv nu sitt eget liv på börsen. Aktien stängde runt 920 kronor första dagen utan Veoneer och har efter en kvartalsrapport som var lite av en besvikelse handlats ner så att den i dag står runt 850 kronor.
Orsaken till uppdelningen var de olika utsikter och förutsättningar som råder för de olika segmenten. Där Veoneer har en något osäker marknadsposition på nya marknader har Autoliv en bergfast position som tydlig marknadsledare inom segmentet passiv säkerhet. Marknadsandelen ligger i dagsläget på 38 procent, men den kommer att öka under de kommande åren.
Orsaken till det stavas Takata. Efter att den japanska konkurrenten fick problem 2013 har Autolivs marknadsandel av nya order ökat och legat kring 50 procent. Vid den senaste uppdateringen av den siffran, som kom i samband med kapitalmarknadsdagen den sista maj, låg andelen över 50 procent.
Tillväxten som genereras när orderna som tagits hamnar i produktion kommer enligt bolaget lyfta omsättningen till över 10 miljarder dollar 2020 från 8 miljarder 2017. Den stigande omsättningen väntas i sin tur, genom högre kapacitetsutnyttjande, lyfta rörelsemarginalen till runt 13 procent från 2017 års 11 procent.
Längre fram än så lämnar bolaget inga mål, men väl en ambition. Den lyder att växa 1 procentenhet snabbare än den globala bilproduktionen som väntas växa med 2 procent per år till 2025. Den extra procentenheten väntas komma från högre säkerhetsinnehåll per fordon på framför allt tillväxtmarknaderna. Säkerhetsinnehållet för en bil i Västeuropa ligger på runt 250 dollar. I Nordamerika, där bilarna ofta är lite större, är det 330 dollar. I Kina, där det varje år dör 104 människor i trafiken per hundratusen fordon jämfört med 5 i Sverige, är säkerhetsinnehållet mycket lägre. De kinesiska premiumm��rkena ligger runt 200 dollar per bil medan massmarknadstillverkarna ligger runt 120 dollar.
Att trenden med ett ökande säkerhetsinnehåll kommer att fortsätta hyser Affärsvärlden således inga tvivel om. Farhågor finns dock om två andra komponenter av tillväxten.
Den första är IHS prognoser för den globala bilproduktionen som lutar sig tungt mot en fortsatt kraftig tillväxt i Kina. Den kinesiska ekonomin är obalanserad och det finns inga garantier för att regimen kan hålla tillväxten uppe. Ombalanseringen som måste göras är dock mot mer privatkonsumtion, så även om tillväxten skulle sjunka finns det hyggliga utsikter för bilmarknaden.
Utsikterna för bilproduktionen grumlas också av Trumps tullar som kan göra bilar dyrare för slutkonsumenter i flera länder och därmed dämpa bilförsäljningen. Det är en risk som förtjänar att tas på allvar, men den bör heller inte överdrivas.
För det andra finns det en osäkerhet kring om Autoliv kan behålla de väldigt höga marknadsandelar som bolaget har haft på nya order. Bolaget har flera gånger fått frågan och varje gång svarat att de inte har sett någon förändrad dynamik i marknaden.
Affärsvärlden har inga bättre prognoser än IHS och ingen bättre bedömning av dynamiken på marknaden än Autoliv och väljer därför att tro på att bolaget uppnår sina mål till 2020. Aktien handlas nu runt p/e 11 på 2018 års siffror vilket med de fina tillväxtår som bolaget har framför sig inte framstår som särskilt dyrt.
Att vara underleverantör till fordonsindustrin må vara en utsatt position, men Autoliv har under lång tid visat sig stå pall. Rekommendationen blir köp.
Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus
Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se
!function(e,t,n,s){var i=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(t)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(s)&&(s=d+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var a=e.createElement(t);a.async=1,a.id=n,a.src=s,o.parentNode.insertBefore(a,o)}}(document,”script”,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.