Köpfesten bakom köpfesten

Svensk detaljhandel befinner sig i en gyllene era. Bara i augusti växte handeln med närmare 8 procent. Och i köpfestens kulisser pågår en annan hausse - investerarnas.

Sällan har den svenska shoppingfebern varit så påtaglig som de senaste veckorna. Först överträffade Hennes & Mauritz analytikernas förväntningar i sin kvartalsrapport: 15 procents försäljningsökning i augusti. Sedan presenterade SCB och Handelns utredningsinstitut (HUI) färsk augustistatistik som visade att detaljhandeln ökade omsättningen i fasta priser med rekordstarka 8 procent. Det fick HUI att skriva upp hela årsprognosen med en procentenhet, till 8 procent.

Dessutom etablerade sig tyska elektronikjätten Media Markt i Sverige. Resultatet av premiären i Stockholm var timslånga köer för att komma över en prispressad platt-tv, och som bonus ett medialt välbevakat priskrig med grannen Elgiganten vars personal med megafon värvade kunder ur konkurrentens kö.

I takt med att hushållens köpfeber stigit har också uppköpsaktiviteten bland riskkapitalister och andra investerare ökat. Några företag som det senaste året satts på börsen av riskkapitalister är Hemtex, Kapp-Ahl och Gant. Det finns en lång rad ytterligare aktuella exempel på större riskkapitalaffärer. Här är några:

* Johnsonägda Novax har nyligen ökat ägandet i Filippa K till 53 procent och har sedan tidigare klädföretaget We och hela Designtorget i sin ägo.

* EQT väntar på rätt tillfälle att börsnotera eller sälja blomsterkedjan Plantagen, med en försäljning på nästan 2,5 miljarder kronor.

* Altor Equity Partners, ledd av Harald Mix, har sedan förra året byggvarukedjan Byggmax och sedan augusti i år även datorkedjan Dustin i sin portfölj.

* Priveq Investment – som satte Hemtex på börsen förra året och då fick tillbaka sin 40 miljoner kronor stora satsning elva gånger om – köpte tidigare i år 35 procent i klädkedjan Boomerang med en omsättning på cirka 180 miljoner kronor.

Under sommarhalvåret har trenden fortsatt. Flera butikskedjor har ändrat ägarbild (se faktaruta på sid 30).

Göran Hesseborn, finanschef och investeringsansvarig på Hakon Invest med över 2,5 miljarder kronor att investera i onoterade handelsföretag, har gjort två förvärv sedan i våras: vitvarukedjan Hemma och hemelektronikkedjan Kjell & Co. Han konstaterar att det skett ett väldigt kraftigt uppsving för investeringar i detaljhandeln:

– För bara fem-åtta år sedan var det ju nästan tvärtom. Det här är det högsta intresset jag sett på länge, och det är inte klart än. Vissa branscher har kommit enormt långt i konsolideringen, som på sportsidan med Stadiums dominans, medan andra branscher fortfarande är fragmenterade. Det kommer att ta ytterligare ett flertal år innan alla subsegment fått sin form.

Med nuvarande låga räntenivåer, stigande inkomster, sänkta skatter, ökade förmögenheter och en allt ljusare arbetsmarknad pekar det mesta på att köpfesten fortsätter ännu ett tag, även om de flesta förväntar sig att utvecklingen planar ut 2007. Men inte ens den varma hösten, som hotar att sätta käppar i hjulet för framför allt försäljningen av höstkläder, verkar oroa detaljhandeln på allvar.

Detaljhandelsförsäljningen befinner sig nu på historiskt mycket höga nivåer – nivåer som förbluffar även de mest garvade bedömarna. Trots att jämförelsetalen är höga (i augusti 2005 uppgick försäljningsökningen till 6 procent) slås rekord både vad gäller försäljningsnivåer och vad gäller ökningstakt.

– Handeln har haft tio fantastiska år. Det går inte att hitta någon motsvarighet till den här periodens tillväxt, inte ens om man backar så långt tillbaka som till 1950-talet. Vissa branscher har haft en rent otrolig tillväxt, till exempel heminredning och hemelektronik, säger Fredrik Bergström, vd på HUI.

Fredrik Bergström ser flera förklaringar till den höga aktiviteten och till varför investerarna dragits till vissa kedjor:

– Först och främst finns väldigt mycket pengar i rörelse just nu. Många riskkapitalister är på jakt efter objekt. Men sen finns ytterligare en aspekt. Många av de här kedjorna som köpts upp har en affärsmodell som visat sig väldigt framgångsrik de senaste tio åren. Ta en butikskedja med ett starkt varumärke, komplettera den med en aktiv etableringsstrategi, marknadsför den lika aktivt och dra nytta av stordriftsfördelar – då kan du verkligen ta marknadsandelar. Det senaste decenniet har det dykt upp massor av sådana här kedjekoncept, som Stadium, alla hemelektronikföretag, Dressmann, Bauhaus, Gina Tricot…

Sett till population och geografi är Sverige en liten marknad, dessutom med en tradition av egna, starka handelsföretag som H&M, Clas Ohlson och Ikea. Men

HUI:s undersökningar visar att den svenska detaljhandeln tillhör de som växer snabbast i EU. Det bidrar förstås till att också utländska butikskedjor intresserar sig för Sverige. Däremot är det få som etablerar sig i Sverige genom att köpa och namnändra lokala butikskedjor. I stället gör de som Media Markt – börjar helt från början.

– Vi har ju sett en del som köpt in sig också: Dixons Group i Elgiganten, Växus blev Plantagen… Men det ligger något i påståendet ändå. Det är viktigt att ha ett koncept i tydlighet, tillgänglighet och kunderbjudande – sånt som vi gärna investerar i. Är man själv redan en större aktör vill man nog ta hela sitt egna koncept till den nya marknaden. Då är det svårare att köpa. Typexemplet är ju Lidl, som bara bygger nytt, säger Göran Hesseborn.

Men den svenska handelns nuvarande tillväxtnivåer är förstås inte hållbara i längden, förklarar Fredrik Bergström på HUI. Dessutom är frågan vilka företag som klarar avkastningen. Att folk handlar mycket är inte samma sak som att detaljisterna gör lönsamma affärer. Många branscher har kraftigt pressade marginaler och butiker i rätt läge kostar oftast mycket pengar.
– Man kan ju börja fundera lite på vilken roll avkastningen ska spela. Många branscher har ju mött allt tuffare konkurrens och det går inte att peka på några övervinster. Hemelektronik och byggvaror är väldigt pressade branscher som inte gör några jättevinster, säger Fredrik Bergström.

För investerarna handlar det därför just nu mycket om att få bra struktur på sina innehav. Det gäller att hitta den perfekta portföljen för att överleva när konjunkturen viker igen.

– Generellt sett är vi mycket mer långsiktiga än ett private equity-bolag, som kanske har en tidshorisont på 3,5 eller 7 år. Handeln ligger på hög tillväxttakt nu och den takten håller inte för evigt. Vi kommer att få se det gå ner, och sen får vi se det gå upp igen, säger Göran Hesseborn.

Hakon Invest gjorde inte av med mer än knappt 200 miljoner kronor på Hemma och Kjell & Co, och har alltså drygt 2,5 miljarder kronor kvar att investera. Nu letar Göran Hesseborn och hans kolleger framför allt efter företag som säljer sällanköpsvaror:

– Vi ska bygga en diversifierad portfölj med cirka tio företag av varierande storlek. Vi investerar i onoterade handelsföretag, och butikskedjor av olika slag är en stor del i den genren. Några av de köp vi kommer att göra ska väl vara ett par snäpp större än de vi just gjort. Men vi tar det i lagom hastighet. Vi kommer att koncentrera oss på sällanköpshandeln – vi har ju redan Ica som vår stora bas som dominerar portföljen, säger Göran Hesseborn.

Portföljperspektivet är mycket väsentligt också för dem som investerar i fastigheterna som kommersen föregår i. Intresset för att investera i handelsfastigheter har gått hand i hand med konsumenternas ökade köpvilja. Och om de utländska intressena hittills lyst med sin frånvaro i butiksaffärerna, så är de desto frekventare när det gäller affärer med handelsplatser och köpcentrum. Det är bara sex år sedan holländska Rodamco på allvar tog sig in på den svenska marknaden genom att köpa ut fastighetsbolaget Piren med sina tio svenska köpcentrum från börsen. Nu finns ett tiotal andra utländska aktörer.

– Köpcentrum har de senaste åren haft en utveckling som varit snarlik butikskedjornas. Här har affärsmodellen som tagit marknadsandelar varit att bygga stort, modernt och fräscht, ta in bra detaljhandelskedjor och så slutligen toppa med restauranger och nöjen. Den typen av köpcentrum går generellt sett väldigt bra, säger Fredrik Bergström.

Förra året investerades 20 miljarder kronor i olika handelsplatser och köpcentrum. Det rekordet kommer att slås i år, enligt Lars Backemar, retailchef på fastighetskonsulten Jones Lang LaSalle:

– Vi har sett en dramatisk ökning i utländska aktörers intresse för att äga retailfastigheter. Den svenska marknaden är visserligen inte stor, men den har erbjudit bra affärer med till exempel låga räntor. Sedan är den svenska marknaden också transparent, vilket gör det ganska tryggt och säkert att investera här. Dessutom har det ju funnits gott om riskvilligt kapital.

Lars Backemar har med intresse sett svenska riskkapitalister göra sina affärer med detaljhandeln.

– Man kan ju fråga sig vad nästa steg för riskkapitalisterna är. Jag misstänker ju att affärerna de gör nu är ett led på vägen mot flera internationella affärer. Det har varit svårt att köpa retail, ofta är det så krångligt ägande. Så nu köper riskkapitalisterna, och nästa steg blir att förpacka verksamheterna rätt. Då kommer de också att kunna locka hit fler internationella investerare.

_________________________________________________________

De köpte i somras

Maj

Hakon Invest köper 50 procent av Skåneföretaget Kjell & Co, en hemelektronikkedja med 16 butiker i landet och en omsättning på 230 miljoner kronor. Köpeskillingen uppgick till 100 miljoner kronor.

RNB (Retail and Brands) köper ut JC från börsen för runt 2,3 miljarder kronor, och får därmed kontroll över totalt cirka 420 butiker tillsammans med Solo, Saks, Polarn och Pyret, Brothers och Sisters.

Finska riskkapitalisten Capman köper 55 procent av klädkedjan MQ.

Juni

Catella köper 10 procent i CG Duka Retail, som bland annat driver 150 Dukabutiker och norska Christiania GlasMagasin. Duka Retail omsätter runt 900 miljoner kronor.

Juli

Gabriel Urwitz riskkapitalbolag Segulah köper Göteborgsbaserade klädkedjan Joy, med 55 butiker och 250 miljoner kronor i omsättning, för en hemlig köpeskilling.

Augusti

Bergendahlsgruppen köper 75 procent i heminredningskedjan Inspiration, bildad av tidigare köpmän inom Duka. Inspiration består nu av 37 butiker med en omsättning på cirka 300 miljoner kronor.

Altor Equity Partners, med Harald Mix i spetsen, köper 80 procent av den nätbaserade datordetaljisten Dustin med en omsättning på 2,2 miljarder kronor.

September

Hakon Invest köper 48 procent av vitvarukedjan Hemma. Hemmakedjan startade 2001 och har nu 130 butiker med en omsättning på cirka två miljarder kronor. Hakon Invest betalade 85 miljoner kronor för sin andel i Hemma.

Duka Retail förvärvar inredningskedjan Granit.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.