”Köp kvalitet och gråt en gång”
Formgivaren Lisa Hillands My Granddaughter’s Cabinet får stå som symbol för dagens inredningstrender. Det höga skåpet är gjort av oregelbundet sammansatta lådor i olika träslag med lekfulla skinnpuffar kring benen.
Det är hantverksmässigt och lokalt producerat i skånska Gärsnäs. Materialen är skandinaviska: björk, ek, körsbär och naturligt garvat renskinn. Såväl namnet som priset, omkring 85 000 kronor, anger att skåpet ska hålla i generationer.
Hållbarhetsfrågan är den viktigaste. Ingen annan trend än den behöver man bry sig om, oavsett om man är företag eller konsument, säger Lotta Ahlvar, vd både på Svenska Moderådet och Handarbetets Vänner, och tillägger:
–Köp kvalitet och gråt en gång.
Lotta Ahlvar framhåller att instanser som Nordiska ministerrådet och Naturvårdsverket sätter hållbar konsumtion högt på agendan. Men det håller också på att nå en långt bredare krets. I USA växer gruppen som sätter hållbarheten i främsta rummet snabbt. Där ingår rika och kända och det är inte längre ovanligt att de kommer till Oscarsgalan i vintagekläder.
Att byta ut stora mängder textilier i bomull – lakan, gardiner, kuddar och dukar – och slänga det gamla i soporna så att det bränns och läcker kemikalier är ohållbart. Bomull är en törstig planta, det går åt otroligt mycket vatten för att producera. I framtiden kommer bomull vara en lyx, säger Lotta Ahlvar.
Hon ifrågasätter också varför man ska köpa en soffa som transporteras från andra sidan jordklotet. Småskaligt närproducerat som Gärsnäs eller Norrgavels möbler är exempel på alternativ. Liksom återanvändning. Lotta Ahlvar spår en framtid för väl-producerade möbler från sent 1800-tal. De har ännu inte blivit inne.
Även Frida Ramstedt, som driver bloggen Trendenser, tror att tiden då nyinflyttade rev ut splitternya kök snart är förbi. Även om vi inte är där än.
–Hållbarhetstrenden kommer främst synas i form av hållbar produktdesign. Men det finns fortfarande en väldigt stark konsumtionshets, säger hon.
Stefan ”Trendstefan” Nilsson, expert på trender och inredning, anser att vi i teorin vill konsumera hållbart men att vi i praktiken lät faller till föga för shoppingtrycket.
– Vi vet att vi överkonsumerar. Samtidigt vill vi ha fler och fler saker, säger han.
Ljust och fräscht-trenden har varit stabil i över 20 år, men har utvecklats och förändrats, enligt Frida Ramstedt. Det har gått från kritvitt, svalt och högblankt till en motreaktion med svarta väggar och tak, skuggor, murrigt, svart och matt. Eller ”nordic noir”, som Stefan Nilsson kallar det. Lotta Ahlvar pekar också på att tapeter är mer populära än någonsin, gärna mörkbruna och murriga. Samtidigt hävdar experttrion att många hem fortfarande har vitt på väggarna. I stället är det möbler eller accessoarer som bryter av, från smutsiga pasteller till svart. En ljus grund piffas med omålat trä, skinn, mässing och koppar, gärna i rundade former.
–Det finns utrymme för etniska influenser, allt från indiskt, nordafrikanskt, sydafrikanskt och ryskt. Just nu är det mycket Nordafrika med enkla symmetriska mönster, terrakottafärger, kakel och klinker. Ljusa tunisiska ryamattor, beni ourain, finns det till och med kopior av på Ellos. And-ra etniska referenser är färgstarka afrikanska djurprints samt vävda tyger à la Afro Art och färgglada korgar.
Även om olika nyanser av vitt intar en dominant ställning tror Stefan Nilsson att allt fler vill ha föremål som sticker ut – en färgglad soffa, en konstig lampa eller en rolig tapet.
–Det finns utrymme för storytelling. När det gäller inredning gör vi samma resa som vi gjort med våra kläder. Vi lämnar det funktionella till förmån för unika detaljer – för att berätta om oss själva, säger han.
Våra intressen ska synas i inredningen eller ge upphov till samtal. Stefan Nilsson exemplifierar med en gigantisk mässingsbanan som han har hemma i fönstret:
–Oj, vad konstigt, tycker folk.
Och så är snacket i gång.
Av: Cajsa Högberg
Många trender på en gång
• Hållbarhet. Hållbar produktdesign, hantverk, minskat slit och släng och mer långsiktiga textil- och möbelköp, till exempel Svanenmärkta soffor.
• Ljust och fräscht i ny tappning. I grunden ett ljust hem med accenter i mörkt trä, grått, svart och lite smutsiga pasteller eller med mönstrade etniska influenser.
• Ny möblering. Tv:n står inte längre i centrum när alla sitter med egen padda eller mobil. Efterfrågan på sköna sängar ökar. Matsalen blir viktigare igen.
• Storytelling. Intresset för detaljer och udda föremål växer.
• Normcore. Att inreda vanligt med hörnsoffa och Billy bokhylla har blivit en paradoxal motreaktion mot trendig inredning. Begreppet kommer från modevärlden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.