Konsumentverket stämmer Svea Ekonomi

Konsumentverket, KO, stämmer kreditföretaget Svea Ekonomi för att man tillämpar förseningsavgifter för konsumentkrediter.
Konsumentverket stämmer Svea Ekonomi - lagbok-900
Foto: Pontus Lundahl/TT
Enligt KO kan ett företag begära ersättning endast när det ska driva in skulden från konsumenten. Däremot kan man inte kräva konsumenten på ersättning vid överdrivna krav, enligt inkassokostnadslagen.

”Visserligen är konsumenten sen med betalningen, men det blir ofta dyrt för den enskilde redan genom betalningspåminnelser, dröjsmålsränta och eventuell kostnad för inkassobrev. När företag lägger på förseningsavgift ovanpå det drabbar det den skuldsatta hårt och vi anser att avgiften strider mot lagen”, säger Elin Berner, processråd vid KO.

KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen prövar saken.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold