”Konsumenter är lata och osäkra”
Att slit-och-släng är tabu och hållbarhet ett ord på allas läppar hindrar inte dagens konsumenter från att storshoppa. Enligt Malin Sundström, som forskar på konsumenters köpbeteenden, köper vi ungefär lika mycket i dag som för ett år sedan. Och hur mycket vi konsumerar har snarare med antalet kronor i plånboken än med samvetet att göra.
– Köp går upp och ned beroende på konjunktur, men av hävd unnar vi oss saker, säger hon.
Det är således inte ansvarstagande för omvärlden som karaktäriserar konsumenterna. Malin Sundström ger dem helt andra epitet.
– De är lata, otåliga och osäkra, säger hon.
Lata i bemärkelsen bekväma. Köpen ska fungera snabbt och smidigt. Allra helst ska vi serveras förslag på det vi är intresserade av att köpa.
Digitaliseringen har gjort detta möjligt vilket resulterat i att konsumenter fattar köpbeslut på ett helt annat sätt än förr.
– Vi fattar inte längre köpbeslut i en viss sekvens. Vi kan sitta på pendeltåget och gå igenom all världens butiker, kanske hittar vi något snyggt. Ibland räcker det att vi sett något vi gillar på Instagram för att bli sugna.
Ofta googlar kunderna då fram något som de sen köper i butik.
– Google är sanningen och mobiltelefonen har blivit kundernas förlängda arm.
Det godtyckliga köpbeteendet gör att producenterna inte längre vet hur de ska nå sina kunder.
Förr kunde ett företag trycka ut produkterna. Det räckte med att annonsera i dagspress och tala om var de fanns och till vilket pris. Marknadsföringen är mycket svårare i dag.
När det gäller konsumenternas osäkerhet är det lite grann av en paradox. Vi har i dag nästan uppnått det som nationalekonomer kallar en perfekt marknad. Men all tillgänglig information har inte gjort oss mer säkra, utan tvärtom mer medvetna om allt vi inte vet.
– Osäkerheten har inte med identiteten att göra, utan med mängden information. Dagens konsumenter oroar sig för att de ska hitta något bättre.
Det är en av förklaringarna till att appar, som hjälper shoppare att välja, växer i populäritet. De jämför festklänningar eller kostymer och väljer ut de plagg som passar användaren bäst.
– Det är svårt och jobbigt att behöva välja, säger Malin Sundström.
Tydligt är också att det ska gå fort. Den som handlar vill helst ha allt på en gång. Malin Sundström exemplifierar med hur kunder gör när de handlar film idag.
Kunderna vill helst köpa en triologi med en gång. Går inte det köper de del ett, sen ser de trailern till del två flera gånger om.
– Vi försöker helt enkelt konsumera filmen innan den finns.
Intresset av att vara unik har vuxit i takt med att det mesta går att köpa överallt i världen, både fysiskt och genom e-handel.
– Det räcker inte med att bära ett annorlunda varumärke. Nu ska vi ha vårt namn inristat i skorna för att tydliggöra hur unikt det vi har på oss är.
Malin Sundström skiljer inte på traditionell handel och e-handel. De flesta kommer att ha både ock i framtiden.
– Webben blir ett sätt att förlänga relationen med kunden. Kunden handlar i en fysisk butik, och besöker därefter webbutiken. Det är upp till varje individ att göra affärer där den vill.
Hållbarhet då? Enligt Malin Sundström går det att skönja en viss attitydförändring hos yngre konsumenter, men det är upp till producenterna att få till en förändring.
– Kunderna väljer alltid efter passform och modegrad. Miljö kommer sist. Producenterna måste se till att kunderna inte har de dåliga alternativen att välja på.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.