Fordonsindustrin
Konsultrapport: Notan för chipbristen i fordonsindustrin blir 1,8 biljoner i år
“Tyvärr visar chipkrisen lite tecken på att avta i år. Detta trots att många inom bilindustrin hade hoppats på något annat”, säger Nick Parker, partner på Alix Partners. Han ser inte heller någon snabb förändring.
“Den perfekta stormen vi ser vad gäller störningar i försörjningskedjan, begränsade arbetsmarknader och stigande fraktkostnader förvärrar bara problemet ytterligare, och produktionen av nya fordon står nu inför förseningar som sannolikt kommer att pågå långt in i 2022”, uppger Parker.
Många bolag har löpande problem. Fordonsindustrin är en mycket stor arbetsgivare i många länder och viktiga för en lång rad underleverantörsföretag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.