Konsulter till salu

Ernst & Young blir först av de stora revisionsjättarna med att göra sig av med sina managementkonsulter. De andra lär följa efter.

Vad kostar 18.000 managementkonsulter? Ungefär 5,5 miljoner kronor styck. Det är revisionsjätten Ernst & Youngs prislapp när de säljer sin globala managementrörelse till IT-konsulten Cap Gemini.

98 miljarder

Affären, vars första detaljer blev klara förra veckan, är den största hittills i konsultbranschen. Cap Gemini betalar med en nyemission på 43,3 miljoner aktier, kompletterat med 375 miljoner dollar kontant. Det är ungefär 98 miljarder kronor, närmare tre gånger mer än vad Ernst & Youngs konsulter omsatte globalt förra året.

För bara två år sedan planerade Ernst & Young att bli världens största revisor genom en fusion med KPMG, en uppgörelse som dock stupade på mållinjen. Att Ernst & Young nu i stället väljer att sälja sin lukrativa och snabbväxande konsultrörelse har flera förklaringar.

De största revisorshusen, de så kallade Big Five, har de senaste åren brottats med allt hårdare regler från amerikanska Securities and Exchange Commission. SEC hävdar att revisorernas oberoende är i fara när de å ena sidan ska granska en klient, å andra sidan hålla sig väl med klienten så att inte lukrativa konsultuppdrag äventyras. Detta har fått revisorsfirmorna att fundera på att knoppa av sina konsultverksamheter. Räkna med liknande lösningar under året från de andra revisorshusen.

Hippare än IT

För Cap Gemini handlar vinsterna om geografi och storlek. Framför allt får företaget en möjlighet att på allvar bryta sig in på den amerikanska marknaden. Koncernen omsatte totalt cirka fem miljarder dollar förra året, men bara 14 procent i USA.

Ernst & Young har däremot en stark position i USA, ungefär 60 procent av konsulternas omsättning på fyra miljarder dollar kommer därifrån. Efter förvärvet får Cap Gemini en omsättning på cirka åtta miljarder dollar och 58.000 anställda, vilket innebär samma storlek som EDS, IBM och Andersen Consulting. Ernst & Young ger också Cap Gemini kanaler in i de amerikanska styrelserummen, och en chans att ersätta den tråkiga IT-stämpeln med en sexigare management- och internetstämpel. I Stockholm har till exempel Ernst & Youngs svenske VD Björn-Erik Willoch redan planerat en 70 man stark webbyrå med kompetens även inom reklam och design. Hans målsättning beskriver vad det nya Cap Gemini är ute efter: “Vi ska ta från McKinsey med den ena handen och från Icon med den andra.”

Så är priset rimligt? 5,5 miljoner kronor per konsult låter kanske inte så mycket, jämfört med att marknaden värderar internetkonsulter som exempelvis Framfab till drygt 20 miljoner kronor per man. Men Framfabs värdering speglar inte den enskilde konsultens nuvarande värde, utan marknadens förhoppningar om snabb tillväxt. Konsulterna förväntas helt enkelt bli fler, och när värderingen slås ut på fler individer kommer genomsnittet förstås att sjunka. Cap Gemini och Ernst & Young har redan nått en kritisk massa. De förväntas inte växa lika snabbt. Å andra sidan köper Cap Gemini just det internetkonsulterna så ivrigt värvar; managementkonsulter från Big Five-firmorna.

Ur rekryteringsperspektiv får Ernst & Youngkonsulterna en fördel. Att attrahera och behålla begåvningarna har blivit allt svårare för Big Five-firmorna. När folk blir internetmiljonärer på mindre än ett år, smäller inte löfte om partnerskap efter åtta år särskilt högt. Det nya företaget kan erbjuda helt andra lösningar.

Men i rekryteringsfrågan ligger också affärens svaga punkt. Knappt några detaljer har framkommit om hur man tänkt behålla de seniora konsulterna: de som var på väg mot partnerskap, men som nu missade tåget. Det beror på att det inte finns några detaljer än.

Avhoppsrisk

Tanken är att Ernst & Youngs delägare i varje land ska hitta egna sätt att inom köpesummans gränser försäkra sig om de seniora konsulternas lojalitet. Därefter ska Cap Gemini godkänna kompensationsprogrammen innan affären går igenom. Några avhopp får man acceptera vid ett förvärv av den här storleken. Men lyckas inte delägarna hålla seniorkonsulterna på gott humör kan det bli stora problem för det nya företaget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase